Arrangemang, Internationell Författarscen Gbg

Dorothee Elmiger. Foto: Kabusa förlag

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Dorothee Elmiger, Tamara Bach, Doron Rabinovici i samtal med Björn Sandmark

Publicerat 5 september 2011 | Av |

Hur ser den unga tyskspråkiga litteraturen ut? Få en flygande start på bokmässan genom att orientera dig i årets tema, tyskspråkig litteratur.

Onsdagen den 21 september kl 18 i Världskulturmuseets Black box.

Samtalet sker på engelska. Fri entré.

Hur ser den unga tyskspråkiga litteraturen ut? Få en flygande start på bokmässan genom att orientera dig i årets tema, tyskspråkig litteratur. Författarna skriver i olika länder och i olika genrer, men förenas av ett gemensamt språk. Samtalsledare är Björn Sandmark, kulturchef för Göteborgs kommun.

Dorothee Elmiger debuterade 2010 med Inbjudan till de våghalsiga. För denna belönades hon både med det ansedda Apekte- Litteraturpriset för den bästa tyskspråkiga romandebuten, samt med Ingeborg Bachmanns debutantpris för bästa tyska debutroman. Hon föddes 1985 i Schweiz och har studerat vid Schweiziska Litteraturinstitutet i Biel och Tyska Litteraturinstitutet i Leipzig. Sedan två år tillbaka studerar hon statsvetenskap i Berlin.

Tamara Bach är född 1976 och bor i Berlin. Hon debuterade år 2003 (på svenska 2005) med ungdomsromanen Från en annan planet som belönades med det prestigefyllda Deutsche Jugendliteraturpreis. Sedan dess har han utkommit med ytterligare två böcker på tyska, och Tamara Bach skriver även manus för film och tv.

Den sedan 1964 i Wien bosatte israelisk-österrikisk författaren, historikern och essäisten Doron Rabinovici (f. 1961) har inte bara gjort sig känd för sitt engagemang mot rasism och antisemitism utan är också aktuell med romanen Andernorts som har varit nominerade till tyska bokpriset 2010.