Arrangemang, Tillbyggnaden

Det var då: Invigning 1967

Publicerat 20 oktober 2011 | Av |

Visst önskar man att man fått vara på plats den där aprildagen 1967 när det då nybyggda Stadsbiblioteket vid Götaplatsen invigdes med stor pompa och ståt.

Den 2 april 1967 var det dags för invigning av det nya Stadsbibloiteket vid Götaplatsen. Bygget hade dragit ut på tiden men nu äntligen var det dags att slå upp dörrarna för besökarna. När vi rotat i våra arkiv har vi hittat ett informationsblad gällande invigningen som uppenbarligen hade ett marint tema.

12.30-13.30 Mottagning i Stadsbibliotekets konferensrum
14.00 (precis) Invigning
Program:

1. Ur Gösta Nystroems stråkkvartett nr 2.
    Medverkande: kammarmusikerna Kåre Fuglesang, Olof Medberg, Robert James, Gudio Vecchi.
  2. Sånger vid haven (Gösta Nystroem)
    Ute i skären (Ebba Lindqvist)
    Havets visa (Hjalmar Gullberg)
    Jag har ett hem vid havet (Ragnar Jändel)
    Medverkande: operasångerskan Rut Jacobson, vid flygeln 1:e kapellmästare Styrbjörn Lindedal.
  3. Biblioteksbyggnaden som byggnadsärende.
    Medverkande: Byggnadskommiténs ordförande kommunalrådet Arne Berggren, drätselkammarens ordförande intendenten Göthe Persson, stadsfullmäktiges ordförande sjökaptenen Hans Hansson, biblioteksnämndens ordförande direktören Erling Sundwall.
  4. Författarinnan Astrid Lindgren talar fritt ur hjärtat.
  5. Visning av lokaliteterna
  6. Paria, skådespel av August Strindberg i regi av teaterchefen Mats Johansson. Medverkande: skådespelarna Dan Sjögren och Rune Ottoson.

Invigningshögtidligheterna beräknas vara avslutade senast kl 16.30

Efter invigningen blev det middag på Lorensbergs restaurang och tal av bland andra Erling Sundwall och Sigurd Möhlenbrock. Nu när vi planerar en om- och tillbyggnad av biblioteket hoppas vi såklart att nyinvigningen ska bli minst lika ståtlig, även om det såklart blir svårt att ersätta Astrid.