Facklitteratur

Foto: Lukas-Bischofberger.

Det stora landet i öst

Publicerat 3 juni 2011 | Av |

Shi shang wu nan shi, zhi pa you xin ren Det finns inga hinder på jorden som en beslutsam människa inte kan övervinna. Ett kinesiskt ordspråk som säger mycket om vad som pågår i Kina just nu.

Vi i västvärlden står mållösa inför landets enorma ekonomiska tillväxt. Drömmarna och tilltron för vad de kan uträtta är gigantiska. Ola Wong ger oss i boken När tusen eldar slickar himlen ett axplock på vad som händer i det stora landet i öst. Han har de bästa förutsättningarna, då han har egna rötter i Kina. Sedan 2002 är han dessutom korrespondent i Kina, med utgångspunkt i Shanghai. Hela landet sjuder av viljan att bli störst och bäst. Och detta skall ske snabbast i världshistorien.

Men detta jättesprång sker tyvärr på bekostnad av miljön och människoliv. Därtill så håller de på med en fullständig skövling av historiska kulturarv. Massor, och då talar vi verkligen massor, av människor från landsbygden, åker till de stora industristäderna och jobbar under slavliknande förhållande. De har på sin höjd råd att åka hem en gång per år. I hembyarna finns bara de gamla och barnen kvar. I boken får vi också följa med till en av de byar, där man tar hand om insmugglat elektronikavfall från västvärlden. Den gula, giftiga plaströken ligger tät över hela byn och vattnet är så totalt förgiftat att man får köra dit dricksvattnet. Men all denna miljöförstöring och annat elände till trots så har Kina den största BNP-tillväxten som världen skådat. Till detta kommer deras stora självförtroende och alla välutbildade människor. Det viktigaste för alla föräldrar idag är att bekosta barnens utbildning, därför växer här fram en stor elit. Så bäva månde vi i väst.

Låna Ola Wongs När tusen eldar slickar himlen på Stadsbiblioteket Göteborg.