Boktips, Facklitteratur

Detalj ur omslaget till "New Delhi - Borås: den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige" av Per J. Andersson. Bokförlaget Forum.

Den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige

Publicerat 28 juni 2018 | Av |

Pradyumna Kumar Mahanandia fick en spådom när han föddes, som innebar att han skulle komma att gifta sig med en utländsk kvinna, född i oxens tecken, musikalisk samt ägande djungel.

Pradyumnas (“Pikejs”) mor tillhörde djungelfolket och hans far var kastlös. Han växte upp i en liten by i Orissa i de östra delarna av Indien på 1950-talet. Pikejs familj behandlades som paria, trots att det i Indira Gandhis Indien inte längre var lagligt att diskriminera de kastlösa. I skolan fick han sitta ensam ute på verandan och följa undervisningen. Som oberörbar var Pikej strängt förbjuden att leka med de andra barnen eller ens vidröra dem. Endast en dag om året fick han sitta med i klassrummet. Det var när skolinspektören kom på besök.

Eftersom Pikej var osedvanligt begåvad i teckning sökte han in till en konstskola i New Delhi, där en helt ny värld öppnade sig för honom. Det är också här som han som porträttecknare i mitten på 1970-talet i en park stötte på den blonda Lotta von Schedvin från Borås och blev blixtförälskad. Det första han frågade henne var förstås i vilket stjärntecken hon är född. Det visade sig att profetian stämde på pricken på samtliga punkter (fast djungeln var förstås skog). Och Lotta, som själv alltifrån barndomen känt en egendomlig dragning åt allt indiskt, besvarade hans känslor.

När svenskan så småningom blev tvungen att åka hem var planen att hon skulle återvända efter ett halvår. När hon inte dök upp blev Pikej orolig och beslöt att själv resa till Borås, som han fått för sig ligger i Schweiz. Dessvärre hade han inte pengar till någon flygbiljett, utan fick nöja sig med en begagnad damcykel införskaffad för 60 rupier.

Det blev förvisso en vådlig färd, som tog vår indiske vän drygt fyra månader att tillryggalägga och som ingående beskrivs i boken.

New Delhi – Borås: den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige av journalisten Per J. Andersson är en oförglömlig biografisk berättelse. Boken har för övrigt blivit en bästsäljare runt om i världen, vilket är glädjande eftersom den så tydligt belyser diskrimineringen av de kastlösa i Indien.

Rörande, underhållande, upplyftande och älskansvärd sommarläsning i en salig blandning!

Hur historien slutade?

Läs boken så får du veta!