Foto: Victoria (2015). ©Wildbunch Germany

Den långa tagningen – filmtips på Cineasterna

Publicerat 17 november 2020 | Av |

Den långa tagningen är inom film ett, för det mesta, väldigt imponerande grepp. Tekniskt svårt att genomföra men när det lyckas och resultatet blir en längre sekvens utan klipp är det svårt att inte känna beundran inför filmskapandet. På bibliotekens streamingtjänst Cineasterna finns flera sådana filmer att låna och se.

Robert Altmans The Player gör en hommage till den långa inledningsscenen från Orson Welles klassiker Touch of Evil. Offret, eller egentligen vilken film som helst av Andrej Tartkovskij innehåller nästan bara långa, visuellt fantastiska tagningar. Japanska skräckkomedin One Cut of the Dead tar ett metagrepp om den långa tagningen med ett hysteriskt roligt resultat. Drömska Kaili Blues från Kina innehåller en 40 minuter lång tagning som blandar dåtid, nutid och framtid på ett effektivt sätt.

Men förstapriset i denna kategori måste ändå gå till den tyska filmen Victoria från 2015. Ett två timmar och 20 minuter långt kriminaldrama som helt och hållet är filmat i en enda lång tagning. Filmen börjar på en nattklubb där spanjorskan Victoria (Laia Costa), som nyligen flyttat till Berlin, stöter på några killar som hon snabbt blir vän med. Sedan får vi följa deras natt tillsammans som innehåller det mesta från fest och kärlek till rån och drama.

Utförandet är såklart imponerande men det skulle kunna vara lätt att avfärda en-tagning-tricket som en gimmick. I Victoria är det dock mer än bara ett snyggt filmtrick. Det förhöjer filmens narrativ och gör dramat mer intimt och actionsekvenserna mer nervkittlande. Det bör också tilläggas att skådespelarna också hjälper att lyfta storyn som i sig kanske inte är så nyskapande. Deras till stor del improviserade dialog känns äkta och gör karaktärerna och hela filmen mer realistisk. Lägg till den utmärkta musiken av Nils Frahm och helheten blir snudd på ett mästerverk.

Lite kuriosa kring filmen Victoria är att de endast hade möjlighet till tre försök att genomföra tagningen och det är just det tredje försöket som blev filmen efter att första tagningen var för stel och den andra för flamsig. Sista försöket höll på att gå snett under en bilscen där skådespelaren som körde svängde fel varpå de övriga i bilen i panik börjar skrika på henne, rädda att tagningen var förstörd. Men de lyckades avvärja en katastrof och paniken blir en naturlig del av filmen istället.

Se filmen på cineasterna nu, antingen om du är sugen på en spännande film eller bara vill se fascinerande filmteknik. I Victoria får du båda delar.

Upptäck Cineasterna – bibliotekens streamingtjänst för film. Det är lätt att komma igång! Gå till Cineasterna och välj Biblioteken i Göteborg. Leta upp en film du vill se och ange ditt bibliotekskortsnummer och pinkod. Starta filmen och ta en paus från vardagen.