David Bowie har lämnat oss

Publicerat 11 januari 2016 | Av |

En av de allra största rockstjärnorna har lämnat jordelivet. David Bowie blev 69 år och var aktiv in i det sista.

Bowies sista skiva Blackstar släpptes på hans födelsedag i år den 8 januari och har rosats av en enad kritikerkår. (Vi har beställt många, men ställ dig i kö redan nu.)

Rymden var genom karriären ett återkommande tema och den fiktiva karaktären astronauten Major Tom fick flankera på flertalet skivor tillsammans med den utomjordiske rockstjärnan Ziggy Stardust.

Totalt släppte Bowie 30 album och var en musikalisk innovatör som ständigt sökt nya vägar. Bowie var också inflytelserik inom mode- och konstvärlden med storartad scenklädsel och skiftade stilar rent utseendemässigt. Att sista skivan fick just titeln Blackstar är ingen slump, en stjärna har slocknat för gott.

Här kan du se vad vi har av böcker och skivor av Bowie.