Barnböcker

Barn- och ungdomsbibliotekarie Emelie Ramqvist.

Bokgåva till förskoleklassbarn i Göteborg

Publicerat 12 februari 2020 | Av |

Under februari får alla förskoleklassbarn i Göteborg en bokgåva! Tillsammans med sin klass besöker de biblioteken i Göteborg och får boken Gropen, skriven av Emma Adbåge. Utdelningarna kan variera lite på olika bibliotek, på Kyrkbyns bibliotek ligger fokus på bokens koppling till Barnkonventionen och barns rätt.

Kyrkbyns bibliotek är ett modernt litet bibliotek med 50-talskänsla. Det ligger på Kyrkbytorget och är en del av det lilla vardagslivet mellan mataffär, apotek och förskolor. Utdelningarna av förskoleklassboken har börjat så smått och biblioteket har tre utdelningar kvar att göra under februari.

– Att få vara en del av att barn i Göteborg får tillgång till böcker hemma är så fantastiskt tycker jag. Gropen hoppas jag att barnen läser och upplever tillsammans med sina vuxna. Jag hoppas också på att få se barnen, gärna tillsammans med sina vuxna, på biblioteket igen, säger barn- och ungdomsbibliotekarie Emelie Rahmqvist.

När barnen kommer till Kyrkbyns bibliotek för att hämta sina böcker har de en ganska fullspäckad stund framför sig. Eftersom boken Gropen knyter an så fint till Barnkonventionen och barns rätt till lek, så blir det en naturlig startpunkt för att prata om vad biblioteket är och vad som är så bra med ett bibliotek. Till exempel om barns rätt till barnböcker, barns rätt till sitt språk med mera. Barnen får veta att alla barn i Göteborg kan få sitt eget bibliotekskort och använda det för att upptäcka bibliotekets skatter. De får också berätta om vad de själva tänker att ett bibliotek är.

– Det allra roligaste med utdelningen är samtalen med barnen. Sexåringar har så oerhört mycket att berätta, om allt möjligt. I de flesta grupper finns det också alltid några barn som aldrig har varit på biblioteket förut. Det känns extra roligt och viktigt att få de barnen att göra biblioteket till sitt, till en plats de vill återvända till, fortsätter Emelie Rahmqvist.

Barnen får med sig ett uppdrag – att i klassrummet rita sin egen bästa plats att leka på. Med de teckningarna kommer Kyrkbyns bibliotek att ordna en utställning så att både förskoleklassboken och barnkonventionen synliggörs för barnen. Håll utkik på: www.goteborg.se/kyrkbynsbibliotek