Bokcirkel

1. Det nionde sällskapet av Leigh Bardugo, Modernista förlag. 2 Beröringen av Gustav Tegby. Rabén & Sjögren förlag. 3 Mina smala axlars längtan av Maria Frensborg. Bonnier Carlsen.

Bokcirklar online för unga i vår

Publicerat 26 mars 2021 | Av |

Var med i bokcirklar online med oss ungdomsbibliotekarier på biblioteken i Göteborg. Du kan delta när som helst på dygnet! Vi läser tre olika böcker under nio veckor på Goodreads.

Böckerna finns att långa både som fysisk bok och som e-böcker. Här är länk till inlägget med alla böckerna på Overdrive.

29/3 -16/4

Det nionde sällskapet av Leigh Bardugo 20-åriga Alex Stern har en förmåga att kunna se övernaturliga väsen. Efter ett blodigt morddrama, där hon är ensam överlevande, får hon plötsligt en chans att studera vid Yale med alla utgifter betalda. På Yale får Alex i uppgift att övervaka universitetets åtta hemliga sällskap. Ett mord sker på skolan, och Alex börjar nysta i om det finns ett samband mellan mordet och de hemliga sällskapen. Och varför blev just Alex utvald till Yale?

19/4 – 7/5

Beröringen av Gustav Tegby. Elin är 16 år och har i hela sitt liv levt instängd i en liten lägenhet tillsammans med sin pappa. Filmer, internet och köksfönstret har varit hennes enda vägar till vad som finnas utanför lägenheten. Elin kan inte leva i världen utanför, eftersom en förbannelse gör att alla hon rör vid dör. Åtminstone enligt hennes pappa.

10/5 – 28/5

Mina smala axlars längtan av Maria Frensborg. Magda skulle kunna kallas för Jensrelaterat uppslagsverk. Hon går på gymnasiet och vet allt om underbara Jens. Hon går mer i skoltidningen där Jens är chefredaktör samtidigt som hon får en hemlig inbjudan till KG, Kvinnliga Gymnasieföreningen, som Jens hatar. En bok om kärlek, vänskap, identitet och om hur långt man kan gå för att få känna sig älskad och sedd. Du hittar bokcirkeln och registrerar dig på Goodreads.com. Gå med i gruppen Unga läsare Göteborg (13-25 år). Vid frågor kan du maila dynamo@kultur.goteborg.se. Här är länk till sida med alla bokcirklarna på Goodreads.

(Alla böckerna finns såklart i appen Legimus också för dig som har en läsnedsättning.)

/Alma, bibliotekarie på Dynamo