Blogg, Boktips

Biblioteken i Göteborg öppnar den 4 januari

Publicerat 29 december 2020 | Av |

Biblioteken öppnar igen från och med den 4 januari efter att ha varit tillfälligt stängda 19 december–3 januari. För att bidra till att minska smittspridningen i samhället och ändå kunna tillgängliggöra biblioteksservice öppnar biblioteken utifrån det läge som gällde innan stängningen den 19 december.

Det innebär att biblioteken just nu inte är mötesplatser utan endast öppna för snabba, viktiga och väl förberedda ärenden. Alla bibliotek kommer att ha minst en dator med självservice av utskrifter och kopiering i viktiga ärenden.

Stadsbiblioteket, som varit tillfälligt stängt sedan 16 november, öppnar en begränsad yta i entrén för att hämta reservationer och lämna tillbaka lån. Dessutom finns ett fåtal datorer på drop-in med självservice.

– Vi jobbar nu på så fort vi kan för att kunna öppna den 4 januari. Biblioteken är en viktig grundpelare för människors rättigheter och ska ju verka för det demokratiska samhällets utveckling genom att bidra till kunskapsförmedling och fri åsiktsbildning. Men vi måste också bidra till att minska smittspridningen samtidigt som vi ska hålla en god arbetsmiljö för våra medarbetare, säger Anette Eliasson, sektorschef för biblioteken i Göteborg.

Biblioteken uppmanar besökarna att inte stanna i lokalerna längre än absolut nödvändigt och att använda de digitala tjänsterna.

– Det känns fint att kunna öppna biblioteken igen men vi uppmanar fortfarande alla att i största möjligaste mån använda sig av våra digitala tjänster. Vi kommer också att återuppta våra Take away-erbjudanden för alla. Om det är en fysisk bok som ska lånas vädjar vi till alla att förboka den, göra en reservation. Då går besöket på biblioteket mycket fortare, säger Anette Eliasson.

Bakgrund

Biblioteken i Göteborg stängde för allmänheten den 19 december, efter beslut av kulturnämndens ordförande. Beslutet fattades efter regeringens presskonferens den 18 december där de inkluderade biblioteken i verksamheter som inte är nödvändiga och därför bör stänga.
Den 23 december ändrade regeringen och Folkhälsomyndigheten råden. Folkhälsomyndigheten och regeringen uppgav då att bibliotek är en samhällsviktig funktion som enligt lag ska finnas tillgänglig för alla. Kulturnämndens ordförande Ann Catrine Fogelgren tog därför samma dag, efter samråd med kulturförvaltningens ledning, beslutet att biblioteken i staden ska öppna igen så snart det är möjligt. Den 4 januari öppnar biblioteken i Göteborg igen.

Läs också

Bibliotekens digitala tjänster

Samlad information om bibliotekens tjänster och öppettider finns på Göteborgs Stads informationssida om Covid-19 (uppdateras på måndag)

För hjälp med att reservera en bok, kontakta biblioteket på 031-368 34 00.