Barnböcker

Detalj från omslaget till Kärlekspizzan. Förlag Natur & Kultur.

Att döma en bok efter omslaget

Publicerat 23 maj 2014 | Av |

Man kan tro att jag som storläsare och bibliotekarie borde ha lärt mig. Att en bok inte alltid är det jag tror att den ska vara. Att en bok faktiskt inte alltid går att döma efter dess omslag.

Johan Rundbergs bok Kärlekspizzan har jag så många gånger gått förbi och tänkt att: ”Den här har jag inte läst än… Jag borde verkligen…  men den ser så trist ut… och det finns ju så mycket annat roligt…”. Men så blev den nominerad till Barnens Romanpris och då fanns det plötsligt inga ursäkter längre.

Boken handlar om Movits, en 11-årig kille som gillar att laga mat, spela TV-spel och schack, läsa om rymden, hänga med sitt marsvin Domino och sin bästis Ruben. Han är helt ointresserad av sport och att han inte är särskilt cool bekymrar honom inte. Men så kommer en dag Ruben och drar med honom på en skejtuppvisning. Och där träffar Movits tjejen. Den coolaste kaxigaste finaste tjejen. Hon som ingen vet vad hon heter, hon som är bäst av alla på att skejta, hon som blir tyngdlös i luften som en austronaut. Han fattar att det bara finns en grej han kan göra. Han måste bli skejtare. Och han måste bli bra.  243854 visningar på Youtube bra.

Det här är en bok full av humor och glädje, om kärleken som inte går att styra över, om kärleken som ger en superkrafter. Men också en bok om identitet och om att våga vara sig själv. Om man är mellan 9 och 12 år och vill prova på böcker är man välkommen på barnavdelningens första sommarklubbsträff den 18 juni. Då tittar vi på olika omslag, provläser lite och pratar om hur man egentligen hittar de där allra bästa böckerna. Håll utkik efter anmälan!