Arrangemang

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Använd bibliotekets databaser i ditt företagande

Publicerat 28 oktober 2015 | Av |

Behöver du söka information i samband med din företagsstart eller ditt företagande kan du ha nytta av denna kurs. På Stadsbiblioteket har du tillgång till databaser med information om svenska och utländska företag. Genom att använda dem kan du undersöka hur det går för andra företag i den bransch du tänkt starta, göra en enkel marknadsundersökning och kanske också hitta kunder.

På kursen visar vi affärsdatabaserna UC Selekt och Kompass med EasyBusiness som du får tillgång till på Stadsbiblioteket på Götaplatsen.

UC Selekt ger dig ekonomisk information om alla svenska företag och organisationer. Du hittar bokslut, nyckeltal, antal anställda, koncernstruktur, UC riskklass, beräknad omsättning och kreditvärdighet. Du kan göra marknadsanalyser, jämföra företag, ta fram kundprofiler och skapa målgrupper efter ditt företags behov.

Kompass med EasyBusiness är en affärsdatabas som ger dig tillgång till information om företag i hela världen. Databasen kan hjälpa dig som inköpare, leverantör och marknadsförare. Sök i ett land, en region eller alla 70 länder samtidigt. Du kan söka på exempelvis företagsnamn, geografisk placering, antal anställda och omsättning.

Anmäl dig till finfo@kultur.goteborg.se eller boka i kalendariet på www.gotlib.goteborg.se

Företagarinfo på plan 2 är avdelningen där du hittar böcker om att starta eget, marknadsföring, entreprenörskap och bokföring och du hittar broschyrer med goda råd från myndigheter och organisationer.

Vi har regelbundet drop-in för nyföretagare då du kan träffa rådgivare och andra aktörer som hjälper dig på vägen till eget företagande. Läs mer om kommande arrangemang på Företagarinfos egen sida.