Arrangemang

Abdellah Taïa i samtal med Kristofer Folkhammar

Publicerat 19 februari 2013 | Av |

Abdellah Taïa är Marockos första öppet homosexuella författare. Han skriver på franska och bor sedan flera år i Paris.

Abdellah Taïa introducerades på svenska förra året med romanen Ett arabiskt vemod och är nu aktuell med romanen Frälsningsarmén, där en ung man slits mellan marockansk och västerländsk kultur, mellan sin förvirring och sin beslutsamhet att förändra sitt liv.

Kristofer Folkhammar har gett ut en roman och 2012 kom diktsamlingen När han kysste mig förlorade jag allt. Han skriver litteraturkritik och är redaktionssekreterare på Ord&Bild.

Skrivet om Frälsningsarmén:

“Unna er att upptäcka honom om ni inte gjort det tidigare. Det rör sig om ett av de mest spännande författarskapen på franska i vår tid.” / Carl-Johan Malmberg SvD

“När författarskapet en gång i framtiden sammanfattas kommer kanske domen att lyda: Abdellah Taïa återerövrade passionen från ironin.” / Jan Arnald DN

Internationell Författarscen Göteborg är ett samarbete mellan: Stadsbiblioteket Göteborg, Kultur i Väst, Västragötalandsregionen, Världskulturmuseet, Bokmässan, Göteborg & Co och Författarcentrum Väst.

Fredagen 22/2 kl. 19.00, Scenen, Världskulturmuseet, fri entré.