Arrangemang, Blogg, Boktips
Melody Farshin och Yasmin Omar.

Digitalt författarsamtal med Melody Farshin (Live kl 18)

Publicerat 29 april 2021 | Av |

Komikern, förortskämpen och författaren Melody Farshin gästar Stadsbiblioteket för ett livesänt samtal om sina brännande aktuella böcker Mizeria och Lowkey. Hon samtalar med poeten och regissören Yasmin Omar från Göteborg.

Melody Farshin har i sina böcker ett tydligt inifrånperspektiv. Hon skriver med klockren jargong om tvillingarna Aicha och Alis liv i en förort någonstans i Sverige. Hon skildrar deras vardag på gymnasiet, men också deras kamp för att hitta sin väg i en verklighet där det blivit fler begravningar än studentmottagningar i området där de bor. Melody Farshin skriver med humor men väjer inte för svåra frågor när hon skildrar en grupp unga som alltför sällan får känna igen sig i den svenska skönlitteraturen.

Yasmin Omar är 18 år och har skrivit poesi sen hon var liten. Hon har varit finalist i Ortens bästa poet och sysslar idag med olika kulturprojekt. Yasmin brinner för ordets kraft och skriver poesi som ett sätt att förmedla känslor till allmänheten.
Samtalet livesänds också via Stadsbibliotekets Facebook och Youtube.