Arrangemang
Malin Lindroth, Göran Greider, Patrik Ringborg och Emilie Flygare-Carlén

Klassikerprat våren 2021

Publicerat 31 mars 2021 | Av |

Klassikerprat våren 2021 – Monster, gamla tyska poeter, olycklig kärlek & starka kvinnor! Alla vårens klassikerprat är digitala, några är förinspelade och några kommer att livesändas. Alla klassikerprat kommer att kunna ses även efter premiären eller direktsändningen. Vid de direktsända programmen finns möjlighet för tittarna att ställa frågor.

Alla klassikerprat går att se på vår Facebooksida

Klassikerprat #1 Frankenstein av Mary Shelley (1797–1851)

Mary Shelleys mångbottnade roman om människan i monstret och monstret i människan pekar mot en av vår tids stora frågor: hur ska ondskan förstås? Shelleys var endast 18 år när hon skapade monstret som skulle bli en av de vanligaste skräckfigurerna i vår populärkultur. Över 200 år senare är frågorna som tas upp i den kultförklarade romanen om vetenskapsmannen som skapar en levande varelse av likdelar fortfarande aktuella. Frågor om etik och moral, vetenskapens ansvar, utanförskap, vår rädsla för det främmande och ondskan. Föreläsare: Malin Lindroth, författare, dramatiker och journalist, senast aktuell med Nuckan (2018) och Rolf (2020) I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan. Med stöd av Svenska Akademien.

Klassikerprat #2 Dan Anderssons (1888–1920)

Premiär 31 mars kl 18

Dan Andersson är en av våra folkkäraste diktare och Göran Greiders favoritförfattare. 1914 mötte den fattige finnmarks­poeten Märta Larsson, en studentska från Östermalm på Brunnsviks folkhögskola i Dalarna. Det blev början på en vacker men sorglig kärlekshistoria. Medan kriget ekade i bakgrunden finner de varandra intellektuellt och erotiskt. Men när Märtas borgerliga och frireligiösa föräldrar får reda på kärlekshistorien bryter helvetet lös. Den stormiga relationen skulle lämna starka spår i Dan Anderssons dikter och romaner.

Föreläsare: Göran Greider är aktuell med dokumentärromanen Hon vars hjärta var som mitt: Dan Andersson och Märta Larsson – en kärlekshistoria Samarr: Studieförbundet Vuxenskolan

Klassikerprat #3 … och jag kysser mjukt din hals

Tyskspråkig lyrik från Goethe till Zweig Fredag 16 april kl 18 – Direktsändning

Vad får en av Sveriges mest kända internationella dirigenter att översätta tysk poesi på sin fritid? Och varför det är relativt ovanligt att musiker tar steget över till litteratur. Välkommen till ett annorlunda klassikerprat om gränsöverskridande kulturarbete och om förbindelsen till den rika tradition där människan på olika sätt försöker sätta ord på sin existentiella erfarenhet.

Ett samtal mellan Patrik Ringborg, dirigent, Magnus Haglund, journalist och författare samt Per Magnus Johansson, psykoanalytiker. Patrik Ringborg (f. 1965) har vid sidan av sin karriär som dirigent vid internationella och svenska musikinstitutioner ägnat sig åt att översätta tyskspråkig lyrik, företrädesvis av klassiska författare. Han har även översatt tre operor och lyrik av Kjell Espmark till tyska. Patrik Ringborg är ledamot av Kungl. Musikaliska Akademien. Samarr: Arche

Klassikerprat #4 Emilie Flygare-Carlén (1807-1892)

Tisdag 4 maj kl 18 – Direktsändning

Emilie Flygare-Carlén var författaren som sprängde många gränser. Som ung var hon skeppare i kjol, en köpman som seglade utmed västra kusten och senare blev hon sin tids bäst betalda, mest lästa och internationellt spridda författare. Hennes Ett köpmanshus i skärgården och Rosen på Tistelön har rankats som två av 1800-talets bästa romaner. Flygare-Carlén var älskad av sina läsare men hennes starka och fria kvinnogestalter möttes också av kritikers vämjelse och det vi i dag skulle kalla hat och hot.

Föreläsare; Bodil Tingsby som skrev och producerade 2018 en dokumentär om Flygare-Carlén och nyligen har gett ut den biografiska romanen Jag heter Emilie. Samarr: Studieförbundet Vuxenskolan