Barnböcker, Boktips, E-böcker
Omslag till Haj-Jenny av Lisa Lundmark. Natur och Kultur.

Haj-Jenny

Publicerat 2 februari 2021 | Av |

Jenny går i tvåan och tycker mest om att sitta längst bak i klassrummet och vara tyst. Eller nej, det hon gillar mest är att läsa om hajar. För det är det hon är. Hon är en haj.

Men andra verkar tro att hon är söt och snäll bara för att hon är tystlåten. En klasskompis kallar henne för ”musen” fast det inte alls stämmer. Och magistern tjatar hela tiden om att hon måste prata högt och räcka upp handen oftare.

Mamman är snäll men förstår inte riktigt Jenny heller. Hon tycker inte om böcker utan vill mest hänga med sina bästisar och prata prata prata. Och nu närmar sig utvecklingssamtalet när magistern och mamman ska prata om alla sätt Jenny måste ändra på sig. Det riktigt knyter sig inuti. Tur då att hon lär känna en riktig haj som förstår henne och kan hjälpa henne.

Haj-Jenny av Lisa Lundmark är en underbar högläsningsbok! Både för barn som känner igen sig i att vara introvert och tycka om att vara själv, och barn som är helt annorlunda. Det är spännande (och nyttigt) att sätta sig in i hur det är att vara på ett annat sätt.

Det är ett stillsamt vardagsäventyr med inslag av magisk realism. Det är också skönt att Jenny krossar myten om den snälla tysta flickan. Bara för att hon inte tar plats är hon inte ett lugnt mähä inuti. Tvärtom är hon både arg och modig.

Charlotte Ramel har illustrerat med detaljerade bilder på nästan varje uppslag så det finns mycket att fästa blicken på också.

Det är så sympatiskt och så fin läsning. Jag längtar tills debutanten Lisa Lundmark kommer med en ny bok! Haj-Jenny finns som e-bok i appen Libby och om du hellre lyssnar finns det en underbar radio-följetong på Sveriges radio.