Facklitteratur

Företagarinfo i Coronatider

Publicerat 16 september 2020 | Av |

För dig som funderar på att starta företag eller redan har ett, har vi en särskild plats i biblioteket! På plan 2 hittar du Företagarinfo.

Här har vi samlat böcker om eget företagande, allt från inspirerande exempel till praktiska handböcker i bokföring och marknadsföring. Här hittar du även broschyrer och information från Skatteverket och olika aktörer som kan hjälpa dig, oavsett om du vill ha hjälp att utveckla en företagsidé eller om du redan är igång och behöver stöttning på andra sätt.

Vi har även två företagsdatabaser, Kompass och UC Selekt. I den första kan du som vill importera varor hitta information om 34 miljoner företag från 64 länder. I den andra kan du söka detaljerad information om svenska företag (är du till exempel frisör och vill öppna en salong kan du se här vilka andra frisörer som ligger i området och hur det går för dem). Databaserna går att använda här på Stadsbiblioteket utan kostnad. Kom då gärna efter klockan 12 på dagen när vi har bemanning uppe på plan 2 och kan hjälpa till att logga in dig.

Vi har däremot inga planerade program för den här terminen (än). Men vi kan tipsa om Yesbox som ligger i en byggnad intill hållplatsen Gamlestaden. De har ett fullspäckat kalendarie hela hösten med workshops och seminarier. Här finns även information för dig som är företagare och har drabbats svårt ekonomiskt den senaste tiden. Och du kan vända dig till deras Företagsakuten och få individuell handledning.