Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Tidskriftsdag: Kultur- och serietidskrifter

Publicerat 18 juli 2018 | Av |

PROGRAM
14.00–14.40
Illustratör: Maja Lindberg
Maja Lindberg i samtal med litteraturkritikern Anders Lundgren om hennes arbete och inspirationskällor. Maja är en illustratör vars bilder kan ses på prylar från Santoro London, Abba: The Museum, Hippo Bokförlags utgivning och många andra ställen. Hon har också gett ut böckerna Lilla bokstavsboken och Lilla sifferboken.

14.45–15.00
Release av medlemsantologin
Release av Tidskriftsverkstans medlemsantologi 2018-19. Ordföranden i föreningen, Christer Wigerfelt, berättar och bjuder på cider, salta pinnar och ballonger.

15.00–15.50
När ojämlikheten skenar och fåväldet breder ut sig
Ove Sernhede reflekterar om vad som hände med den svenska skolan när den marknadiserades. Från en topposition har den sjunkit som en sten i internationella jämförelser och bidrar idag till den sociala skiktningen.
Arr: Tidskriften Alba.nu

16.00–16.50
Serieskapare: Johan Wanloo
Anders Lundgren, litteraturkritiker och en av upphovsmännen bakom podden Hög av serier, samtalar med Johan Wanloo. Johan är en serieskapare vars alster publicerats i mängder av olika publikationer sedan 80- talet. Hans pågående verk Kapten Klara och Rock Manlyfist kan läsas i DN respektive Herman Hedning.

17.00–17.50
Equipe Media kämpar för att behålla sina kameror
Den västsahariska videoaktivistgruppen EQUIPE MEDIA får kämpa för att behålla sina kameror när de dokumenterar Marockos övergrepp i Afrikas sista koloni – Västsahara. Journalister är inte välkomna hit, därför filmar Equipe Media i hemlighet, trots att de riskerar att gripas. De filmar polisens och militärens attacker på fredliga demonstranter. De dokumenterar det våld som västsaharier är utsatta för i det dagliga livet.
3 STOLEN CAMERAS (19 minuter) är en film om att försöka bryta tystnaden, gjord i samarbete med svenska RåFILM. Efter filmen intervjuas västsahariern Elwali Amidane, som suttit fem år i marockanskt fängelse.
Arr: Tidskriften Västsahara

18.00–18.50
Politik i det offentliga rummet – 100 år med valaffischer
Affischerna är sedan mer än hundra år ett självklart inslag i partiernas kampanjer. Vad fyller de för funktioner egentligen? Värvar de röster? Bygger de politikers image? Eller kan vi helt enkelt se affischerna som samma typ av redskap för att sälja varor som den kommersiella reklamen använder?
Niklas Håkansson vid JMG, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, visar bilder och berättar om sin forskning.

19.00–20.00
Berättelsens natur – en värmländsk fotvandring
ORD&BILD firar det sprillans nya nummer 5/2018 som har temat den kinesiska kulturrevolutionen. Redaktörerna Ann Ighe och Marit Kapla samtalar om en av numrets övriga texter: Marit Kaplas essä om att vandra genom i Värmland i Ellen Keys och Selma Lagerlöfs fotspår. Dessutom läser Jila Mossaed dikter av den persiske 1300-talspoeten Hafez, som hon och Lars Andersson nyöversatt.
Tidskrifter kommer att finnas att köpa.
Arr: Tidskriften Ord&Bild

I samarbete med Tidskriftsverkstaden Väst.