Nedräkningen

Björn Runge. Privat foto.

89 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 24 januari 2014 | Av |

Om 89 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det regissören och författaren Björn Runges tur.

Björn Runge regisserar film och teater, är manusförfattare, dramatiker, filmare och essäist. Flera av hans verk har belönats med pris – Guldbagge, Silverbjörn och Der Blaue Engel. 2013 romandebuterade han med Det allra enklaste där ett våldsamt familjedrama utspelas precis som i flera av hans filmer. Han berättar och förmedlar historier med stark närvarokänsla både i litterär form och i film. Att berättande kan ha många uttryck återkommer i Björns syn på biblioteket som en plats för många olika slags uttryck – nya och gamla böcker, rörlig bild, musik, föreläsningar, teater, filmvisningar, teman och en samlingsplats för idéer och samtal.

Vad är det bästa med bibliotek?

-Ett ställe där jag kan sitta och lyssna på musik, läsa tidningar eller söka efter kunskap. Ett ställe som inte är en affär eller en galleria. Utan en plats där det inte kostar pengar att nyttja de möjligheter som ett bibliotek tillgodoser.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

-Jag vet faktiskt inte. Men att lokalerna är inspirerande och att där finns möjlighet till ett kafé och att boktitlar överraskar mig när jag söker efter det jag kommit dit för. En plats där jag kan vara utan att tänka på tiden. Och personal som är kunnig och hjälpsam. Jag minns att på 1980-talet så spelades också teater på biblioteket här i Göteborg. Det var också spännande.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

-Många olika slags uttryck. Böcker givetvis. Både nya och gamla. Rörlig bild. Musik. Föreläsningar. Teater. Filmvisningar. Teman. Samling för idéer och samtal.

Har du något favoritbiblioteksminne?

-Jag tyckte alltid om att komma in i skolbiblioteken när jag växte upp. Där var lugnt och jag kunde sitta länge och försjunka i böcker. Utan tanke på resultat. Sedan minns jag biblioteket i Malmö som var så vackert. Även Stockholms stadsbibliotek, första gången jag kom in i den runda salen. Men de starkaste minnena hänger ihop med att jag söker efter en speciell bok och finner den. Det är alltid starkt. Oavsett i vilket bibliotek.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

-Bästa bok blir nog den som påverkat mig mest och det är antagligen Louis Ferdinand Célines Död på krita. Den är både rolig, tragisk och på något märkligt sätt filosofisk. Den sämsta bok jag läst minns jag inte. Troligen för att jag inte läst klart och för att jag inte orkar komma ihåg negationer.

Vad läser du just nu?

-Jag läser mycket facklitteratur just nu – flera böcker om den amerikanska teaterlegenden Lee Strasberg och om Lars Norén. Jag läser om luftballongens historia – Falling upwards. Om konvojtrafiken över atlanten under andra världskriget. Jag läser Jane Bowles My sister´s hand in mine. Jag läser alltid fyra fem böcker samtidigt. Läsandet är det viktigaste och roligaste.