Nedräkningen

Thomas Martinsson. Foto: Kommunens arkiv.

86 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 27 januari 2014 | Av |

Ett bibliotek utan trösklar, utifrån socioekonomiskt , funktionellt eller andra perspektiv.
Om 86 dagar öppnar ett skinande nytt stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det Kulturnämndens ordförande Thomas Martinsson tur.

Vad är det bästa med bibliotek?
Biblioteken har många oerhört stora värden för vårt samhälle. De är icke-kommersiella platser för bildning, för möten mellan människor, för samhällsvägledning och för kultur i många former. Biblioteken har stor förmåga att attrahera människor med mycket olika bakgrund och livssituation.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Drömbiblioteket har inga trösklar, utifrån socioekonomiskt, funktionellt eller andra perspektiv. Det är en plats där individer både får det de förväntar sig av klassisk biblioteksservice och dessutom möter människor och får intryck de inte planerat att få och som berikar deras liv och stärker vårt samhälle.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Frågan borde nog vändas till att istället fråga hur vi kan ordna ett bibliotek som kan möta varje invånares förväntan och följa utvecklingen utifrån teknik och händelser. Personligen är jag svag för ett rikt utbud av böcker, filmer och musik. Jag sjunker gärna ner i en stol och lyssnar på skivor jag inte har hemma.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Mina bästa minnen är från Frölunda kulturhus bibliotek, som öppnades när jag var i tioårsåldern. Jag och ett par av mina klasskamrater var på kulturhuset och inte minst biblioteket hela dagarna.. till exempel satt vi ofta och lyssnade på musik i musikrummet och letade och läste science fiction-böcker.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Svårt att avgöra den absolut bästa, men en skönlitterär bok som berörde mig mycket var Flyga Drake av Khaled Hosseini. En bok jag kämpade mig genom men inte alls gillade var Soldat Svejk av Jaroslav Hasek. Jag har uppskattat flera andra tjeckiska författares verk, men denna bok fångade mig inte alls.

Vad läser du just nu?
Jag läser ofta fler böcker samtidigt, men det tar då tid att avsluta dem. Just nu läser jag två böcker, Martin Eden av Jack London och Vägarnas folk – de resande och deras livsvärld av Gunborg Lindholm.