Arrangemang, Blogg

Hitta läsglädjen – och nya favoritböcker – i Lästältet i Frihamnen den 2–5 juni. Foto: Lo Birgersson

75 kvadratmeter läsglädje i Frihamnen

Publicerat 23 maj 2023 | Av |

Den 2–5 juni bjuder Biblioteken i Göteborg och Bokmässan i Göteborg in till Lästältet – 75 ombonade kvadratmeter fyllda med inspiration och läsglädje för barn. Lästältet är en del av Jubileumsfestivalen i Frihamnen som firar att Göteborg fyller 400 år.

– Vi har ett program som kommer att kittla barns fantasi, både de läsvana och de lite mindre läsvana. Till alla som undrar över vad som kan inspirera barn att vilja läsa mer – kom och fråga oss! Och passa på att skaffa ett lånekort om ni inte har ett, säger Christina Roos, programansvarig från Biblioteken i Göteborg.

Programmet är skapat för barn i åldrarna 0–12 år och rymmer allt från skrivarworkshops till läskiga havsmonster, Alfons Åberg och högläsning på olika språk.

I tältet kan du även träffa barnbibliotekarier från hela staden för att få boktips och hjälp med att reservera böcker och skaffa lånekort.

Du hittar Lästältet på Gjutjärnsgatan 12 i Frihamnen. Öppettiderna är den 2 juni klockan 15–20, och den 3–5 juni klockan 10–20.

Här kan du se hela programmet.