Nedräkningen

Pål Börjesson. Foto: Minka Jakerson.

75 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 7 februari 2014 | Av |

Om 75 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Pål Börjessons tur.

2013 debuterade Pål Börjesson med romanen Gallus som utspelar sig vid Frölunda Torg där han själv växt upp. Romanen är nominerad till Katapultpriset och Borås tidnings debutantpris.

Pål berättar om biblioteket och minns särskilt mötet då två främlingar blev vänner för en stund.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att allt är gratis och tillgängligt för alla. Att det är tyst. Bibliotek känns kanske mer än någonsin som fantastiska frizoner, styrda av principer som på andra håll alltför ofta får stryka på foten idag.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Varje bibliotek är ett drömbibliotek. Men det är klart att varje bibliotek skulle kunna ha ännu bättre resurser, till exempel för att ha en större programverksamhet.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Fortsatt djup och bredd i programmen. Och gärna undanskymda läsplatser, ibland kan öppen planlösning bli ”too much of a good thing”.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Det finns visserligen fördelar med läsplatser som inte är undanskymda. I början av 2000-talet levde jag isolerat och kände mig ensam i världen. Jag satt och läste Proust vid ett läsbord på Stadsbiblioteket, när jag i ögonvrån uppfattade en lång kille med långt hår och stora kängor som trampade förbi. Bakifrån hörde jag honom utbrista: ”Va fan! Fjärde delen!” Killen vände tillbaka och vi började prata. Han läste också Proust men hade inte kommit lika långt. Vi pratade skrivande och litteratur. Efter ett tag satte han sig helt enkelt ner på golvet mitt i korridoren. Vi pratade på. Hans kompis kom förbi. Hon satte sig också på golvet. Vi pratade allihop ett tag, ganska glatt, sen skiljdes vi åt. Det var ett vackert möte med främlingar som jag minns så väl för att det bröt min isolering för en stund och visade att det fanns vänner där utanför.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Det finns så många dåliga böcker, det vore inte schysst att nämna bara en. Det är likadant med de riktigt bra böckerna. Fast där kan jag nämna två verk som känns angelägna i denna mörka årstid och samtid och som har betytt något särskilt för mig: Eyvind Johnsons Krilon-trilogi och Kerstin Ekmans Gör mig levande igen (där Johnsons trilogi spelar en viktig roll).

Vad läser du just nu?
Joakim Pirinens Den röda drömmen.

Låna Gallus på Stadsbiblioteket.

Läs GP:s recension av romanen.