Nedräkningen

Karin Markides.

63 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 19 februari 2014 | Av |

– Det känns alltid magiskt att gå in i ett bibliotek, tycker Chalmers rektor Karin Markides. Om 63 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Karin Markides är professor i kemi och sedan 2006 rektor och vd för Chalmers tekniska högskola.

Vem är du och vad brinner du för?
– Jag är ett tryggt 50-talsbarn från den svenska landsbygden. Det skrivna ordet kom tidigt in i mitt liv och det gav mig mod och insikt om människans förmåga att utvecklas. Detta har tagit mig genom ett fantastiskt liv med inslag av kunskap, resor, kultur, konst och gett mig en inspiration att sprida kunskap.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Bibliotek är en outtömlig källa till inspiration. Där finns tusentals kreativa hjärnors skapelser samlat för att stimulera just din hjärna till ny kunskap och till helt unika tankar.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Jag älskar att botanisera i böcker sorterade efter områden så att jag kan utforska nya bekantskaper kring det jag känner för i stunden. Att enkelt kunna slå sig ner i föränderliga miljöer, med en bok, med en vän, med musik, med möjlighet att tala med nya bekantskaper, ta en kopp kaffe och att lyssna på intressanta seminarier. Mitt drömbibliotek är en attraktiv mötesplats som stimulerar mig i vardagen att på ett njutbart sätt utveckla mina tankar.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– Jag hoppas att det nya biblioteket känns inbjudande och lättillgängligt.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– Det känns alltid magiskt att gå in i ett bibliotek, men det bästa minnet är nog ändå den första gången när jag gick in i ett bibliotek. Jag var sju år och biblioteket i byn Mölnbo var litet men det hade en själ som var stor och oförglömlig.

Vilken är den bästa bok du läst?
– Den bästa är nog alltid den jag läser för tillfället för det är den jag valt för den stämning jag befinner mig i. Jag vill ändå framhålla en bok som jag läst många gånger med stor behållning, Mulåsnan på Akropolis av Sture Linnèr.

Vad läser och lyssnar du på just nu?
– Just nu njuter jag av att läsa två böcker. Dels Okända väsen av Tracy Chavalier som på ett fantastiskt sätt målar en historia där naturvetenskapen växer fram ur mystiken, och dels Medicieffekten av Frans Johansson som stimulerar tankar om kunskapens oändliga förmåga i gränssnitten mellan vetenskaper och kulturer.