Nedräkningen

Cecilia Krönlein. Bild: GP.

5 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 18 april 2014 | Av |

Göteborgs-Postens chefredaktör Cecilia Krönlein hoppas att göteborgarna kommer hitta tillbaka till sitt bibliotek efter den långa stängningstiden och ger tipset att anteckna författare och titlar på allt man läser. Om 5 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Cecilia Krönlein har en lång bakgrund inom journalistik. De första erfarenheterna fick hon på Skövde Nyheter och Arbetet Nyheterna i Göteborg. Sen 1987 har hon jobbat på Göteborgs-Posten. Till en början som redigerare, sen i tur och ordning redigeringschef, nattchef, avdelningschef för GP:s Göteborgsredaktion, nyhetschef och redaktionschef. Och sen 2012 är hon tidningens första kvinnliga chefredaktör.

Vad är det bästa med bibliotek?

Litteraturen förstås, och att man i hyllorna utsätter sig för möjligheten att lockas läsa något som man inte letade efter.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

En ljus och öppen plats som verkligen sätter litteratur och tidskrifter i centrum.

Sköna sittplatser där man i lugn och ro kan fördjupa sig i det man önskar läsa.

Gärna ett ställe där man också kan köpa gott kaffe eller te.

Öppettiderna är förstås viktiga – det är ju i huvudsak på kvällar och helger som vi som arbetar har möjlighet att besöka biblioteket.

Vad hoppas du på i det nya biblioteket?

Att göteborgarna verkligen hittar dit efter den långa stängningstiden. Att det blir en välbesökt mötesplats.

Jag hoppas också på intressanta föreläsningar och möten med aktuella författare.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Det är nog mina första biblioteksminnen när jag som liten flicka fick följa med pappa till biblioteket. Det var riktiga högtidsstunder. Att som äldsta dotter få all denna uppmärksamhet och uppmuntran att läsa böcker.

Jag plöjde igenom det mesta på ungdomsavdelningen, och minns väldigt tydligt när jag kunde konstatera att jag nu läst ut ”alla” böckerna där. Hur pappa då tog med mig in på vuxenavdelningen för att introducera mig i en ny värld.

Han lärde mig att man skulle anteckna författare och titel på allt man läste. Det har jag faktiskt gjort sedan dess.

Har du någon favoritbok?

Jag tycker att det är väldigt svårt att utse en favorit. Riktigt bra böcker ska beröra, fängsla och vara svåra att släppa. Jag har många sådana läsupplevelser. Den senaste är Kristian Gidlunds I kroppen min.

Vad läser du just nu?

Har precis börjat läsa Jojo Moyes, Livet efter dig.

Jag har lånat den som e-bok. Jag läser en hel del e-böcker och uppskattar verkligen Stadsbibliotekets E-lib-tjänst.