Facklitteratur, Nedräkningen

Mattias Göransson.

47 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 7 mars 2014 | Av |

– Jag kan plöja böcker som är erbarmligt uselt formulerade men ändå vara nöjd, säger Filters chefredaktör Mattias Göransson. Om 47 dagar öppnar Stadsbiblioteket på Götaplatsen igen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det Mattias Göranssons tur.

Mattias Göransson är chefredaktör för magasinet Filter och en av grundarna av fotbollsmagasinet Offside. Han brinner för berättande journalistik – ”texter som säger något om den verklighet vi lever i genom att sätta läsaren i direktkontakt med det beskrivna”. Han ser magasinen som en motståndsrörelse mot den tidsanda som värderar tyckande allt högre, ”tyvärr på bekostnad av riktiga möten och reporternärvaro”.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att de är bärare av en lika god som tidlös idé om ett fritt och demokratiskt informationsutbyte. Internet? Också en god idé, men oftast sämre curerad.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Eftersom det svaret skulle bli alldeles för långt nöjer jag mig med att peka ut mitt favoritbibliotek: Kurs- och Tidskriftsbiblioteket på Vasagatan. En underbar byggnad där historien verkligen sitter i väggarna, dit jag dessutom brukar smita iväg då jag behöver skriva och tänka i lugn och ro. I det lilla skrymslet ovanför entrén satt jag till exempel och redigerade Johan Perssons och Martin Schibbyes bok om tiden i Etiopien, och Hannes Råstams efterlämnade manus till Fallet Thomas Quick – att skapa en seriemördare.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag hoppas att man får till miljön så bra att den känns som en välkomnande mötesplats även för dem som inte ska till biblioteket i något specifikt ärende, lite som Kulturhuset vid Sergels torg. Om jag är i Stockholm ser jag ofta till att förlägga möten där, för att det känns som en bra och öppen plats att fika och träffa människor på.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Jobbar man med journalistik, som jag gör, är frågan alltför mångfacetterad. Jag kan plöja böcker som är erbarmligt uselt formulerade men ändå vara nöjd om de ger mig de fakta jag är ute efter. På samma sätt kan jag ibland läsa någon skräproman av Dan Brown för att studera hans smarta användande av cliffhangers, och vara nöjd med just den saken även om boken i övrigt är hopplöst banal.

Vad läser du just nu?
Just nu plöjer jag Cooked, av den amerikanska matskribenten Michael Pollan. Han är mästare på att väva samman spännande möten och levande reportageskildringar med personliga reflektioner, och att se högaktuella frågeställningar ur ett mer historiskt perspektiv. Man känner sig alltid lite klokare och gladare, av att läsa honom.