Nedräkningen

Gabriel Byström. Pressbild.

44 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 10 mars 2014 | Av |

Det viktigaste navet i kulturlivet, så tycker Göteborgspostens kulturchef Gabriel Byström om bibliotek. Om 44 dagar öppnar ett nytt skinande Stadsbiblioteket på Götaplatsen och vi firar inför invigningen 23 april med att prata med göteborgarna. Idag är det Gabriel Byströms tur.

Vad är det bästa med bibliotek?
Bibliotek är det enskilt viktigaste navet i kulturlivet. Här finns en tillgänglighet, bredd och kunskap i överflöd. Dessutom är det gratis.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Varje bibliotek har sin egen charm. Rent arkitektoniskt är ju stadsbiblioteket i Stockholm svåröverträffat med Gunnar Asplunds smarta, snygga, inkluderande och inbjudande arkitektur. Jag gillar skarpt Malmös ombyggda bibliotek liksom självklara New York Public Library som har en påfallande ambitiös seminarie- och föreläsningsverksamhet.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Allt det som förknippas med bibliotek. Ett fantastiskt utbud av all tänkbar litteratur i tryckt eller digital form, tidningar och tidskrifter från världens alla hörn, debatter, diskussioner, föreläsningar och författarbesök.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Jag tillbringade kolossalt mycket tid på biblioteket i Torshälla när jag växte upp. Det betydde mycket att kunna sitta där och lyssna på musik och läsa tidningar från hela landet i sköna, insuttna fåtöljer.

Vad läser du just nu?
Just nu läser jag The Nature of Fascism av den brittiske historikern Roger Griffin samt en bok av Thomas Sakmyster om den ungerske riksföreståndaren Miklós Horthy – Hungary´s Admiral on Horseback.