Nedräkningen

Saga Lindh Stokholm. Foto: Johan Berg.

3 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 20 april 2014 | Av |

Inte så många dagar kvar nu till nyöppningen av Stadsbiblioteket! 3 dagar närmare bestämt. I dag pratar vi bibliotek med Saga Lindh Stokholm.

Hon sprider ljus de flesta av veckans dagar – eller för att vara mer exakt är det mest på kvällar som ljusspridandet sker. Saga är nämligen belysningsmästare på Göteborgsoperan. Hon är också sedan fyra år ledamot för Moderaterna i Kulturnämnden. Privat är Saga även en flitig biblioteksbesökare.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det är att där ryms all världens kunskap och man får låna vad man vill. Det tycker jag är fantastiskt!

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Jag hoppas att det ser ut som det vi har byggt nu! Jag var ju med och fattade beslutet i Kulturnämnden angående ombyggnaden av Stadsbiblioteket. Två års stängning av biblioteket är en lång tid, men snart är det äntligen dags att få se resultatet.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Förutom en massa böcker önskar jag öppna ytor med rymd och ljus – jag är väl lite yrkesskadad. Café såklart och också ställen där man kan krypa undan och vara lite avskild för att ha chans att kunna fördjupa sig i en bok.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Det är helt klart den dagen då jag fick mitt första bibliotekskort. Det var i bybiblioteket i Torsåker när jag var sisådär nio, tio år. Jag minns att det luktade gamla böcker, och lokalen var mörk och trång med jättehöga hyllor. Bibliotekarien var en sträng men snäll dam och det kändes högtidligt att besöka biblioteket.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Jag har tre titlar som är mina absoluta favoriter. Liftarens guide till galaxen, som är en serie av böcker, har jag nog läst minst tjugo gånger. Böckerna är roliga samtidigt som de har många bottnar. Nummer två är Vindens skugga. Men jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag tycker så mycket om den. Fröken Smillas känsla för snö bär jag också med mig i mitt hjärta – så mycket att jag också döpt min äldsta dotter efter bokens huvudperson.

När det gäller den sämsta boken så är det så att jag inte läst klart den. Jag brukar nämligen inte läsa ut dåliga böcker.

Vad läser du just nu?

Har ingen bok på gång just för ögonblicket men ser fram emot att snart få läsa Mons Kallentofts Vindsjälar. Kallentofts språk är fantastiskt och jag har läst de andra böckerna i Malin Fors-serien.