Nedräkningen

David Lega. Foto: Kristdemokraterna.

22 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 1 april 2014 | Av |

Kommunalrådet David Legas drömbibliotek är en plats där klassiska böcker blandas med ny teknik. Om 22 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

David Lega är kommunalråd i Göteborg. Innan han blev politiker hade han en framgångsrik karriär som simmare och slog en himla massa världsrekord. Detta kan man läsa mer om i boken David Lega – när armarna inte räcker till av Petter Karlsson.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att man inte bara får möjlighet att hitta böcker som är intressanta, utan det är också en mötesplats där man träffar människor med liknande intressen och kan utvecklas.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Det är en modern mötesplats där klassiska verk blandas med modern teknik. Biblioteken måste, precis som alla andra, hänga med i utvecklingen för att fortsätta vara intressanta och spännande.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Det måste finnas något för alla!

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Det är privat. Jag tror att mångas favoritbiblioteksminne är något man inte borde ha gjort egentligen.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Dune av Frank Herbert var bäst, men jag vill inte peka ut någon som sämst.

Vad läser du just nu och vad ser du på?
Det är så mycket att läsa som kommunalråd, så böcker hinner jag bara läsa under semestern. Senaste TV-serien jag tittar på är The Newsroom av Aaron Sorkin.