Nedräkningen

Ebbot Lundberg. Foto: Livenation.

100 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 13 januari 2014 | Av |

Den 23 april 2014 slår ett skinande nytt Stadsbibliotek upp portarna på Götaplatsen. 3000 kvadrat större, fyllt med nya medier och engagerade bibliotekarier. För att fira detta startar vi idag en intervjuserie med intressanta göteborgare. Först ut är musikern och artisten Ebbot.
– Det bästa med bibliotek är tystnaden. Och att man kan sitta där och posera med intellektuell blick.

Ebbot Lundberg är musiker och var sångare i det internationellt kända Göteborgsbandet The Soundtrack of Our Lives, han är också artisten som charmat svenska folket under hösten som en av deltagarna i tittarsuccén Så mycket bättre.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Som det mystikerbibliotek som brann ner 300 f.kr i Alexandria. Finns förevigat på en tavla av konstnären Rafael.

Vad är det bästa med bibliotek?

Tystnaden är väldigt bra. Och att man dessutom kan sitta där och posera med intellektuell blick och snegla på andra.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Gamla skrifter och pergament och gamla bortglömda melodier som finns nedtecknade. Och nya unga författare och poeter som behöver lätta på trycket från någon scen.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

När jag upptäckte vårt solsystem i en bok första gången jag var inne i ett bibliotek och bläddrade. Det var en a-ha upplevelse.

Vilken är den bästa bok du läst?

Lovart Branigan: Five shades of winter. Walesisk lycksökare som fångar upp en oerhört spännande röd tråd i sitt förflutna.

Vilken är den sämsta bok du läst:

Martin Reese Jr.: Short cuts through silence, chords and reason.
Tråkig humorlös biografi från basisten i The Bartender Six.

Vad läser eller lyssna du på just nu?

Jag läser Agent X9, lyssnar på Göteborgsbandet Temple just nu. Dels för att dom är bra och dels för att jag eventuellt skall sjunga på en av deras nya låtar.