Blogg
10 saker att göra hemma

10 saker du kan göra hemma

Publicerat 9 april 2020 | Av |

Många stannar hemma för att undvika smittspridning, kanske även du? Här är 10 tips på saker du kan göra när du försöker fördriva tiden hemma.

1. Låna en e-bok eller e-ljudbok med appen Libby. Du kan låna hur många du vill – dock max 2 samtidigt.
  2. Quizza appen Biblioteket. Nu finns bland annat ett quiz med tema Påskekrim.
  3. Upptäck en ny tidning eller läs en gammal favorit i Pressreader.
  4. Lyssna på klassisk musik, jazz och världsmusik med Naxos Music Library.
  5. Se en film genom Cineasterna. Logga in med ditt bibliotekskort och strömma upp till åtta filmer i månaden.
  6. Surfa runt på nationalencyklopedin! Här finns bland annat lexikon på 22 språk, korsordshjälp och atlas.
  7. Öva på ett nytt språk med appen uTalk. Välj bland över 140 språk och dröm dig bort…
  8. Börja släktforska! Vissa databaser kommer du bara åt på ett bibliotek, men det finns också en hel del du kan kolla upp hemifrån.
  9. Läs boktips här på Stadsbibliotekets blogg. Här finns självklart tips på vanliga pappersböcker, men också på e-böcker.
  10. Lär dig mer om dina favoritförfattare databasen Alex. Hitta information om alla böcker de skrivit och vilka böcker som filmatiserats.

För de digitala tjänsterna behöver du logga in med ditt bibliotekskort.