Arrangemang

Papperslösa Samira Motazedi kommer till Stadsbiblioteket på söndag. Foto: privat

Samtal på söndag: Om livet som papperslös i Göteborg

Publicerat 27 augusti 2014 | Av |

På söndag arrangerar Stadsbiblioteket i samarbete med tidskriften Glänta ett samtal som utgår från Samira Motazedis blogg om asylprocessen och livet som papperslös i Göteborg.

”Jag lyckas hejda gråten för att säga: Men ni har missförstått en sak, jag kan inte återvända till Iran. Det skulle vara att resa till min död. Nej, nej, svarar hon, vi har gått igenom alla dokument och fastställt att det inte är någon fara för dig att återvända.”

Utifrån sina bloggtexter läser och samtalar Samira Motazedi med Kristina Hultegård, jurist, och Khashayar Naderehvandi, författare och översättare av Samiras texter.

Plats: Trappscenen, Stadsbiblioteket
Datum: Söndag 31 aug
Tid: 14.00

Medverkande:
Samira Motazedi, som bloggar om sitt liv som papperslös i Göteborg för tidskriften Glänta och Kristina Hultegård, jurist och verksam som offentligt biträde i asylärenden.
Samtalsledare: Khashayar Naderehvandi, författare

Samtalet hålls på engelska.

Läs Samira Motazedi blogg på glanta.org/motazedi

2 svar till “Samtal på söndag: Om livet som papperslös i Göteborg”

1. Denna person befinner sig olagligt i Sverige. Var god vidtala polisen när hon talar, annars anmäler jag er till JO.

2. Kan det inte finnas en möjlighet för Samira att få fristad som författare i Göteborg genom bla Svenska Pen?