Arrangemang, Barnböcker
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Mysteriesommar på Stadsbiblioteket: 8-12 år

Publicerat 14 juni 2016 | Av |

På torsdag har du chansen att packa en väska med böcker du får låna hela sommarlovet!

Himlen är mörk.

Det åskar och blixtrar och blåser kallt.

I Svarthed är det den regnigaste sommaren på hundra år.

Meg och Frank har tagit tåget dit för att hälsa på sin farbror, men han är sen. När de tittar in i det igenbommade stationshuset tycker de att de ser någon smyga runt därinne. En ung kvinna i gammaldags förkläde med lång fläta och röd sammetsrosett.

När deras farbror äntligen kommer är de trötta och kalla. De kör upp för backarna till en trädgård som är stor som en park, med järngrindar och hög mur. Huset de stannar vid ser som ett gammalt spökslott.

Ett spökslott med långa korridorer, golv som knarrar, gamla kakelugnar, stora tickande väggklockor och tavlor i guldram.

De har kommit till Hester Hill.

Hester Hill är ett hus fullt av låsta rum och hemligheter. Något har hänt där för länge sedan. Något som får det att regna och blåsa så förskräckligt. Meg och Frank bestämmer sig för att ta reda på vad. Som tur var är Hester Hill också ett hus fullt med ledtrådar. Det gäller bara att veta var man ska leta…

Torsdagen den 16 juni inviger vi årets Sommarbok på Stadsbibliotekets barnavdelning. Då får du en väska eller påse att packa full med bra böcker. Roliga, spännande, mysiga, läskiga eller sorgliga böcker. Tjocka eller tunna. En eller tjugo. Du bestämmer själv! Men just den här dagen får du låna alla böcker över hela långa sommarlovet! Och i år har vi inspirerats särskilt mycket av mysterieböcker. Om du vill och vågar får du gärna stanna kvar och följa med på vår mysterievandring.

Allt som händer på Stadsbiblioteket under sommaren hittar du på Göteborgs stadskalendarium.