E-böcker

Bibliotekets e-böcker – nu i din Iphone/Ipad!

Publicerat 19 november 2010 | Av |

Efterlängtad nyhet! Alla bokälskande Iphone/Ipad-ägare har fått en tidig julklapp – nu går bibliotekets e-böcker att låna och ladda ner till Iphone/Ipad.

Vi har väntat och längtat och väntat och längtat. Och nu, äntligen, är det möjligt att låna, ladda ner och läsa bibliotekets e-böcker i Iphone och Ipad. En toppennyhet! Tidigare har det så kallade drm-skyddet på e-böckerna varit ett hinder, men nu finns en ny app som heter Bluefire reader som klarar detta. Det betyder alltså att alla bibliotekets e-böcker går att låna gratis till din Iphone, Ipad och Ipod touch.

Många blev glada när nyheten släpptes och det bloggades flitigt om detta. Här har du några blogginlägg med bra instruktioner om hur du ska gå till väga när du lånar och laddar ner:

Teknik&trender, GP

Biblbiotekariebloggen

E-lib

3 svar till “Bibliotekets e-böcker – nu i din Iphone/Ipad!”

1. detta att lånna e böcker på bibliteket är fantastsikt. Även om inte alla böcker finns tillgängliga är det förvånansvärt hur snabbt aktuella böcker är tillgängliga. Idag lånade jag den nyligen utgivna Göran Rosenbergs bok. På bara några klick blev den tillgänglig. Äntligen har jag fått en läsform som passar mig. Just nu skriver jag det här på tåget växlande mellan 5 olika böcker.
    Enligt mitt apotek kostar det 20 kr varje gång jag lånar en bok. På bara en månad har jag kostad bibliteket 200 kr.
    Detta kan ju inte pågå hur länge som helst. Bibliteken kan ju inte ta betalt. Kommer förlagen att i längden lägga ut e-böcker och kommer biblioteken ha råd att hålla sig med dessa böcker. I min hemstad kostade e-boksutlåningen 100 000 kr förra året och det är nog bara en början

2. Jag har idag försökt låna men får svaret att jag redan lånat två böcker. FEL, FEL, FEL! jag har INTE lånat någpt på mer än en månad
    nils.malcus@gmail.com Lånenr 020 650 252 9