Film, Musik

2010 års bästalistor

Publicerat 28 december 2010 | Av |

Nu när året är inne i sina sista skälvande dagar kommer årsbästalistorna för böcker, filmer och musik. Det är nästan den bästa tiden på året för att upptäcka nya saker tycker jag.

Även om man försöker hänga med under året och läsa recensioner, lyssna på radio, följa bloggar och lyssna på kompisars tips så missar man ändå massor av allt som kommer ut. Hur kan man annars förklara att man så ofta hittar nya favoritskivor och böcker som kom ut för flera år sedan?

I morgon är den stora dagen då vi publicerar några av bibliotekekspersonalens favoriter från 2010 här på bloggen!

I väntan på detta kan man spana in årsbästalistorna i tidningar och på webben.

Sonic är en musiktidning vi har på biblioteket. De har en stor lista på årets bästa skivor i den senaste tidningen. Men om man vill läsa de individuella skribenternas listor får man gå till Sonics webbplats och läsa. Ett tips är att se om någon tycker om några av dina favoriter och sen se vad mer den personen gillat. Eller kom hit och läs papperstidningen.

Kritiker.se är en webbplats som samlar recensioner från olika tidningar och visar upp vilka betyg filmer och skivor fått i genomsnitt. Här kan man alltså tydligt se årets kritikerfavoriter inom film och musik.

Nöjesguiden har gjort en massa fina listor både på utländska skivor skivor och svenska skivor och svenska filmer och utländska filmer. Dessutom har de haft en julkalender där kända artister fått välja ut favoriter från 2010.