Arrangemang, Facklitteratur

Efter Eurokrisen – i skuggan av finansvärlden!

Publicerat 8 oktober 2013 | Av |

Den 10 oktober klockan 18 kommer Emanuel Sidea till Västra Frölundas bibliotek/Frölunda kulturhus och berättar under rubriken ”Efter Eurokrisen”.

I efterdyningarna av Europas skuldkris kommer nu en strid ström av böcker som skildrar de människor som drabbats hårdast. Journalisten Emanuel Sidea är en av dem som lyckas bäst. Skräck och avsky i euroland är en personifierat och skickligt genomförd reportagebok.

Emanuel Sidea har de senaste åren nästan ständigt varit på resande fot för att skildra krisen för sin affärstidning, men då ”med betoning på den väletablerade och välmående tjänstemannaklassen”. Nu ger han sig i stället ut på en drygt månadslång resa som tar honom från Aten, till Rom och vidare till Madrid, där han pratar med mindre välbeställt folk. Det är den 40-åriga servitrisen i Aten som fortfarande får pengar skickade från sin mamma, den rumänske byggarbetaren i Italien som funderar på att flytta hem och trädgårdsmästaren i Spanien som tycker att livet trots allt inte var så dumt under Franco.

Sideas styrka är att han kommer människor nära, samtidigt som han inte skriver läsaren på näsan politiskt – vilket är mer än man kan säga om de flesta andra eurokrisförfattare. Boken speglar en bild av gemensamma problem som valutasamarbetet och bankkrisen givit upphov till. Han ger oss historiska förklaringar till att länderna utvecklats som de gjort och pekar samtidigt på de olika förutsättningar som länderna i unionen besitter.

Emanuel Sidea, som till vardags är ekonomireporter på Veckans Affärer, är en bra skribent och han har lyckats få till en reportagebok som är läsvärd – utan ekonomiska termer och förkunskaper om nationalekonomi och Europakunskap. Trots att boken är en i mängden av böcker efter krisen utgör Skräck och avsky i euroland en viktig del av ekonomidebatten där syftet är att fånga möten med människor och teckna personliga porträtt av de som hamnat i efterdyningarna av Europas skuldkris!