Arrangemang, Facklitteratur, Konst

Utsnitt av målningen Älvlandskap, Hjärtum av Ivan Ivarsson.

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Att ge färg åt det gråa

Publicerat 16 februari 2016 | Av |

”Ty att måla är främst att dikta och återge i färg. Spelar inte färgen första rollen kan det visserligen vara konst men inte måleri.”

Bakom de inledande orden står konstnären Ivan Ivarson (1900-1939), som tillsammans med bland andra Åke Göransson, Ragnar Sandberg och Inge Schiöler räknas till en grupp konstnärer som i efterhand kom att kallas Göteborgskoloristerna. Dessa kolorister kom att sätta färg på Göteborg och dess omgivningar på ett dittills nytt sätt. De hade alla haft Tor Bjurström som lärare under sin studietid på Valands konstskola.

För konstnären och läraren Tor Bjurström (1888-1966) hade Henri Matisse (1869-1954) varit en viktig inspirationskälla. Matisse, den franske konstnär som var en av de allra främsta bland de första modernisterna, målade färgstarkt och expressionistiskt. När Bjurström undervisade på Valand på 1920-talet fick hans elever ta del av det sätt att måla som kännetecknade Matisse. Nu i efterhand anses för övrigt Matisse, tillsammans med Pablo Picasso, vara den konstnär som betytt mest för utvecklingen av 1900-talets måleri.

Välkommen att besöka Stadsbiblioteket och en föreläsning som handlar om Göteborgskoloristerna och Tor Bjurström, som alltså var den som i Göteborg introducerade det nya sättet att använda färg i det konstnärliga skapandet. Föreläsningen De sökte färgen i det grå Göteborg hålls av Håkan Wettre som tidigare har arbetat som intendent på Göteborgs konstmuseum.

När du besöker biblioteket kan du också  gärna passa på att botanisera bland alla fantastiska konstböcker på plan 1. Ett hett tips är också att låna den mycket välgjorda och intressanta DVD-filmen Ett nytt liv. Dokumentärfilmen handlar framförallt om Inge Schiöler. I filmen medverkar även Håkan Wettre.

Varmt välkomna!