Arrangemang, Facklitteratur, Skönlitteratur

Nino Mick och Anna Jadéus kommer på onsdag! Foto: Helena Alvesal

West Pride 28-31 maj på Stadsbiblioteket!

Publicerat 26 maj 2014 | Av |

Det är ni som är de konstiga, det är jag som är normal.

Kanske väcker Thåströms ord frågor om normer? Årets West Pride går under parollen ”En konstig festival”. Vem bestämmer vem som är konstig och vem som är normal? Finns det ens någon som är normal? Årets festival gräver djupt i dessa normkritiska frågeställningar. Under West Pride 28 maj till 1 juni händer mycket och du är välkommen till Stadsbiblioteket!

Onsdag 28/5

12.00-12.45 Trappscenen: Vård och omsorgsmötet
Vilket bemötande får hbtq-personer i äldreomsorgen? Samtal mellan medlemmar i Vision och Vårdförbundet och hbtq-seniorer. Hörslinga finns. Arr: Vision och Vårdförbundet.

15.00-17.00 Utställningshallen: En konstig utställning – vernissage
Begreppet ”konstig” tolkas av Meritxell Aumedes, Mary Coble, Martin Elgueta, Elias Ericson samt Nino Mick & Anna Jadéus. Utställningen är en del av årets festivalkampanj. Syn- och teckentolk finns. Efter vernissagen pågår utställningen fram till söndag 1 juni.

16.30-17.00 Trappscenen: Nino Mick och Anna Jadéus: Uppvaknandet
Ett tvärvetenskapligt projekt med ord, ljud och bild, där Anna som musiker och Nino som poet gör gemensam sak mot heteronormen, hatbrott, pink washing och mycket mer. Föreställningen är en del av årets fesivalkampanj.

Fredag 30/5

16.00-16.45 Trappscenen: Mian Lodalen: Liten handbok i konsten att vara lesbisk
Lars Gårdfeldt och Mian Lodalen i samtal om rykande färska Liten handbok i konsten att vara lesbisk. Hörslinga finns. Arr: West Pride.

17.00-17.45 Öppen aktivitetsyta: Living the Rainbow – a gay family triptych
Hans M Hirshi, author and gay activist from Gothenburg, reads from his books and answers questions from the audience.

18.00 – 18.45 Öppen aktivitetsyta: Feministiskt initiativ <3 Unga Feminister
Samtal och  mingel. Arr: Feministiskt initiativ Göteborg och Unga feminister Göteborg.

Lördag 31/5

11.30-12.30 Trappscenen: Kriminaliserat föräldraskap?
Uganda har infört livstids fängelse för hbt-personer och föräldrar är skyldiga att ange sina hbt-barn. Hur påverkar det familjerelationerna? Vi visar delar av dokumentären Call me Kuchu, och Stosh Mugisha som medverkar i filmen finns på plats för dialog. Arr: Stolta föräldrar, Studiefrämjandet och Stadsbiblioteket.

12.00-14.00 Utställningshallen: Art for all – syntolkad konstrunda
Följ med Eli Tistelö på en syntolkad konstrunda med besök på En konstig utställning på Stadsbiblioteket och samlingsutställningen på Stora teatern. Arr: West Pride.

14.00-14.45 Öppen aktivitetsyta: Kristian Lundberg om En hemstad, ett land, en bög
Möt författaren Kristian Lundberg som i sitt prisbelönta författarskap sätter de undanskuffade och utsatta i centrum. Arr: Litterär Salong over the Rainbow och Skolkyrkan i Göteborg.

Boktips med hbtq-tema

Jenny Jägerfeld – Jag är ju så jävla easy going

Edelfeldt Inger – Duktig pojke

Emma Karinsdotter – Och himlarna ska falla himlarna ska falla