Arrangemang

Bild: Digidelnätverket

Ta del av eMedborgarveckan och få hjälp att söka kulturstöd!

Publicerat 4 oktober 2015 | Av |

Vecka 41 (5-11 oktober) är det den nationella eMedborgarveckan, en kampanjvecka där e-tjänsternas tillgänglighet är i fokus. Syftet är att öka den digitala delaktigheten och kunskap om och användning av offentliga tjänster. Stadsbiblioteket är med och vill lyfta bibliotekets e-tjänster och digitala utbud som gör biblioteket öppet dygnet runt.

Reservera och låna om utlånade böcker via Gotlib, anmäla sig till program-, kurs- och handledningsverksamhet, söka stipendier, ladda ner e-böcker och använda våra databaser är några av de e-tjänster biblioteket erbjuder alla med bibliotekskort i Göteborg Stad.

I samband med att vi uppmärksammar våra e-tjänster kommer de som är aktörer, eller vill bli, i Göteborgs fria kulturliv få möjlighet till hjälp och fördjupning i den e-tjänst som används för att söka stipendier hos Kulturstöd vid Kulturförvaltningen i Göteborg Stad. Tillsammans med Stadsbiblioteket visar Monica Misson från Göteborgs stads Kulturstöd, hur det går till. Passa på att använda e-tjänsten på plats. Vi har två introduktionstillfällen på stor skärm kl 16 och kl 17 (se dag nedan), och däremellan finns tillgång till flera datorer och hjälp på plats.  Läs mer: www.goteborg.se/kulturstod

Tid: Tisdag 6 oktober kl 16-18 (introduktion kl 16-16.15, 17-17.15)

Dessutom får du handledning i olika digitala tjänster på Stadsbiblioteket. Välkommen på:

Måndagar:

iPad för nybörjare 55+

Plan 2 Kl 11-13, Föranmälan

Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort med pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger eftersom kursen är två måndagar i följd. Delta max en kusomgång under hösten. Föranmälan krävs på biblioteket, telefon 031-3683400 eller på www.gotlib.goteborg.se. Vi ses i receptionen kl 10.50.

Talboksdrop-in

Plan 1, Specialmedia kl 15-17, Drop-in

Vi visar appen Legimus som används för att läsa talböcker på smarta telefoner eller surfplattor. Är du under 18 år krävs målsmans sällskap för att registreras för egen nedladdning.

Tisdagar:

Teknikdrop-in med e-bokshjälp

Plan 1, kl 15-17, Drop-in

Vi visar hur du lånar e-böcker, laddar ner tidningar gratis med PressReader och svarar på dina frågor om surfplattor, appar, sociala medier och det digitala biblioteket.

Glöm Google – Upptäck Databaser!

Plan 2 kl 16.30-19, Drop-in

Tidningar, artiklar, skönlitteratur, biografier, stipendier, naturvetenskap, medicin, historia, geografi och juridik. Upptäck våra databaser! Här finns nästan allt. Vi hjälper dig att söka.

Onsdagar:

Seniornet Datorhandledning 55+

Plan 1, kl 10 och kl 11, Föranmälan

Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger under hösten. Föranmälan krävs på biblioteket, telefon 031-3683400 eller på www.gotlib.goteborg.se.

Släktforskning

Plan 2, kl 13-15, Föranmälan

Vi visar bibliotekets databaser och hjälper dig att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max 4 gånger under hösten. Föranmälan krävs på biblioteket, telefon 031-3683400 eller på www.gotlib.goteborg.se. Avboka din plats vid förhinder. I samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

Torsdagar:

Datorhandledning för nybörjare

Plan 2 kl 15-17, dessa datum: 1/10, 15/10, 29/10, 12/11, 26/11 och 10/12. Drop-in

Drop-in för dig som behöver hjälp med att komma igång med e-post, ordbehandling, skriva/spara och grunderna för hur du söker information på internet.

Under eMedborgarveckan får du som skaffar bibliotekskort ett välkomstkit med information om bibliotekets e-tjänster och digitala utbud. Med bibliotekskortet kan du låna e-böcker, söka i databaser, ladda ner tidningar och använda e-tjänster via Gotlib, där är det:

Lätt att låna!

Du hittar allt som går att låna på www.gotlib.goteborg.se

Lätt att hämta!

Där kan du beställa en bok och välja var du vill hämta den.

Lätt att läsa klart!

Du kan låna om boken om den var tjockare än vad du trodde

Lätt att lämna!

Och du kan få ett sms eller mejl när det är dags att lämna tillbaka den.