Arrangemang

Frihamnsbiblioteket! Foto: Robin Aron Olsson

Vi öppnar pop-up bibliotek i Frihamnen!

Publicerat 22 juni 2015 | Av |

– Här möter vi många människor från alla delar av staden och nya besökare kan upptäcka vad biblioteken erbjuder, säger Stadsbibliotekets chef Christina Persson. Den 21–28 juni går Volvo Ocean Race i mål i Göteborg och Frihamnen har förvandlats till en festplats för göteborgarna. Här öppnar vi ett tillfälligt bibliotek!

I veckan som gick flyttade bibliotekarierna på Stadsbiblioteket tusentals böcker om båtar, resor, hav, miljö och Göteborg till en ny destination på Frihamnen. Nu fyller de och ännu mer härlig sommarläsning hyllorna i Frihamnsbiblioteket. Här kan besökare låna böcker, få boktips och slå sig ner en stund för att läsa. Dessutom står bibliotekarierna redo att hjälpa besökarna att låna e-böcker, ladda ned tidningar från hela världen och bistå med teknikhjälp.

Frihamnsbiblioteket är placerat vid entrén till målgångsområdet och över 300 000 besökare förväntas passera under festdagarna. Förhoppningen är att många ovana biblioteksanvändare får upp ögonen för bibliotekets möjligheter, och också vill bidra med sina synpunkter och önskemål.
– Det är inte alla som kan kappsegla jorden runt eller resa iväg till spännande resmål. Men i böckernas värld kan man vara en upptäcktsresande och fara dit man vill. Härifrån biblioteket i Frihamnen kan resan börja och här kan man upptäcka vad stadens bibliotek erbjuder hela året, säger Christina Persson, chef på Stadsbiblioteket.

Stadsbiblioteket Göteborg har byggt upp Frihamnsbiblioteket tillsammans med Volvo och ElectriCity, och de nya elbussarna har en tillfällig busshållplats i biblioteket under samtliga dagar som Volvo Ocean Race pågår.

ElectriCity
I ElectriCity utvecklar, demonstrerar och utvärderar västsvenska aktörer nya lösningar för framtidens hållbara kollektivtrafik. I samarbetet deltar bland annat Göteborgs Stad, Volvokoncernen, Chalmers, Energimyndigheten, Västra Götalandsregionen, Västtrafik, Keolis, Lindholmen Science Park och Johanneberg Science Park.