Blogg, Boktips

Detalj ur omslaget till "Vi är en" av Sarah Crossan. B Wahlströms förlag.

vi är en av sarah crossan

Publicerat 17 april 2018 | Av |

En berättelse för den som är sugen på något nytt, vill skakas om och känna ända in i märgen. Detta är en av ungdomsböckerna som delas ut gratis genom projektet Värsta boken.

De siamesiska tvillingarna Grace och Tippi är sexton år. De gillar verkligen varandra, men det är inte alltid så lätt att vara överens. Systrarna är ganska olika varandra till sättet. Tippi är den dominanta, den som vågar ta för sig, prata, upptäcka. Grace är mer blyg och hinner inte alltid med i Tippis tempo. Tippi framstår som den starka av dem två, både kroppsligt men också mentalt. De gnabbar om saker som att Grace tycker att hon börjar bli lite tjock, men att det inte är hennes eget fel utan Tippis eftersom det är hon som äter för mycket. Grace surar också över att Tippi inte tar hand om deras gemensamma kropp. Hon dricker för mycket kaffe, testar att röka och dricka alkohol.

Berättelsen tar sin början när Grace och Tippi är sexton år. Deras familj har inte längre råd med privatundervisning och syskonen ska för första gången i sitt liv börja i en vanlig skola. Det är dubbla känslor. Dels tycker de att det ska bli spännande att kanske träffa nya, riktiga vänner och hitta någon att bli kär i. Men de är också nervösa över hur de kommer att tas emot när de tvingas ut i världen och ska möta allas blickar. De behöver inte oroa sig särskilt länge, de träffar Yasmeen och Jon. Helt plötsligt har de fått kompisar och allt börjar kännas mycket lättare.

Men snart visar det sig att Grace och Tippi tvingas möta en utmaning större än de kunnat ana. Det blir väldigt känslomässigt. Och vackert. Och hemskt. Och fint. Och fruktansvärt. Och underbart. Ja ni förstår, när en läser den här boken får hela känsloregistret ta plats.

Det här är en berättelse som inte liknar något jag läst tidigare. Även språket och formen är annorlunda och känns spännande. Trots sina 435 sidor gör språket att boken går väldigt snabbt att läsa.

För den som är sugen på något nytt, vill skakas om och känna ända in i märgen så kan jag verkligen rekommendera den här boken.

Gästbloggare: Malin, barn- och ungdomsbibliotekarie Linnéstadens bibliotek.

Är du 13-25 år? Få en gratis bok! 21 april sker 2018 års första Värsta boken-släpp i Nordstan! ”Vi är en” av Sarah Crossan är bara en av många ungdomsböcker som delas ut. Läs allt i det här blogginlägget.