Tillbyggnaden

Titta in i biblioteket: Skönlitteratur, konst och musik

Publicerat 14 oktober 2014 | Av |

Var finns Andy Warhol och var är Erik Lindegrens Ikaros? Vart går man om man vill lyssna på Figaros bröllop? Lära sig spela balalajka? Hitta noterna till Känn ingen sorg för mig Göteborg?

På plan 1 hittar du litteratur som rör ”de sköna konsterna”

Våningsplan 1 är indelat i fyra hörnor. I varje hörna finns sköna fåtöljer. Här kan man slå sig ner och blädda i en bok, eller tidskrift. I musikhörnan kan man lyssna på musik. Vid planeringen av det nya Stadsbiblioteket tänkte man sig medierna placerade i ”medieöar” centrerade kring olika teman. Sådana ”öar” hittar du på flera av våra avdelningar.

Teater- och filmhörnan där vi även har olika temaskyltningar. Hit hittar du om du befinner dig i entrén direkt till vänster när du klickar på rundturen.

Lilla scenen 1. I denna hörna arrangeras olika program och här står poesin. Hit hittar du om du utgår från entrén rakt fram förbi båda informationsdiskarna till vänster.

Mode-, foto- och konsthörnan finner du om du går rakt fram och har datorplatser till höger och studieplatser till vänster.

Musikhörnan samlar musik, noter och CD-skivor. Hit hittar du om du går förbi de låga hyllorna med arkitektur och design. Möjlighet finns också att sitta ner och lyssna vid våra spelare.  I den här hörnan finns även kurser att låna för hur man lär sig spela olika instrument. Det är också här som den andra entrén finns, den som leder ut/in till Roots Café.

Vill du veta mer exakt vad som finns nedan en mer detaljerad sammanfattning:

Skönlitteratur

• Skönlitteratur på svenska. På den ena sidan av ljusgården står författare på A-M och på den andra sidan författare på N-Ö.
  • Skönlitteratur på engelska.
  • Skönlitterära samlingar
  • Poesi på svenska
  • Poesi på engelska.
  • Dramatik
  • Deckare

Konst

• Design
  • Mode
  • Arkitektur
  • Musik. CD-skivor. Möjlighet finns även att sitta ner och lyssna vid våra spelare.
  • Noter. Hittar du inte de noter du söker så finns fler i närmagasinet. Fråga personalen så visar dom.

Biografier:

• Författare
  • Filmer
  • Konstnärer
  • Musik

Entré. Det finns två entreér. Den ena leder in/ut från Café Roots. Den andra entrén är den närmast hissarna i den nya avdelningen och också den som vi utgår från här.

Informationsdiskar Det finns två informationsdiskar: den första finner du direkt du kommer in genom entrén på höger sida. Den andra informationsdisken hittar du om du fortsätter rakt fram, mellan glashissen och ljusgården därefter kommer den andra informationsdisken, också den på höger sida.

Utlåningsapparater
Det finns två utlåningsapparater längs väggen mitt emot informationsdisken närmast entrén.

Datorer På Stadsbiblioteket har du tillgång till allt från vanlig surf till avancerad datoranvändning. På våningsplan 1 finns flera datorer på plats, och du kan även ta med din egen.

Sittplatser sköna fåtöljer finns utmed den nya delen som vetter ut mot Stadsteatern och Avenyen.

Studierum och studieplatser Innan ombyggnationen fanns önskemål om fler studieplatser och grupprum. På våningsplan 1 finns fem stycken grupprum och flera studieplatser. Rummen är olika stora, de största rymmer tio personer, ingen bokning krävs.

Kopiering och utskrift
Det finns ett rum på våningsplan 1 där du alla utskrifter på våningsplan 1 hamnar. Här finns även 2 stycken kopiatorer.
Rummet hittar du mitt emot hyllorna/lådorna med CD-skivor på våningsplan 1.