Arrangemang
Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Vart tog det vanliga samtalet vägen?

Publicerat 26 mars 2015 | Av |

Det pratas mycket om att det pratas för lite. Vi stressar mest runt, uppkopplade hela tiden. Alltid nåbara, men sällan kontaktbara.

På spårvagnen sitter ett litet barn i sin barnvagn med blicken fäst på dig, men det ser du inte. För du tittar på ett videoklipp på Facebook med små bebisar som skrattar hysteriskt. Eller bredvid dig på tåget sitter en gammal man som gärna skulle prata med dig om världens nya ordning. Men du har med dig din Ipad och måste svara på mail från olika människor i ditt nätverk.

Så vart tog det vanliga samtalet vägen?

En plats som samtalet i alla fall har hittat till är Stadsbiblioteket Göteborg. Hit kommer samtalet varannan fredag morgon. Och det kretsar kring ämnen som engagerar och som bjuder in besökarna att ta plats. Det kan handla om resor, om rädslor och hot, eller om föräldraskapet. Till samtalet är alla välkomna. Kanske kommer de som inte behöver ta sig till en arbetsplats. Eller så kommer de som egentligen är på väg någon annanstans, men väljer att stanna. För samtalet lockar. I det vanliga samtalet får alla plats. Alla åsikter, erfarenheter och värderingar. Det är värdigt och respekterande. Det sker här och nu, med ögonkontakt, fysisk närvaro och en varm kopp kaffe.

En nära vän till det vanliga samtalet är sagan. I sagans värld kan allting hända. Sagan dömer inte, den bara är. Därför blir sagan en bra och naturlig inledning till samtalet. Det kan vara sagan om den gamle mannen som vägrade sluta berätta sina sagor, fast det inte fanns någon som lyssnade längre. Den sagan var inledningen till vårt samtal om förändringar. Eller så kan det vara sagan om den hemliga vägen till paradiset. Den sagan kommer att inleda vår träff om hemligheter och sanningar den 22 maj 2015.

En nära vän till sagan är boken. Våra samtal avslutas alltid med tips på böcker som tar upp det aktuella temat. Då kan temat och samtalet få fortsätta leva även hemma hos dig själv.

Välkommen du också till våra frukostprat där det vanliga samtalet, sagan och boken får plats. Och du, ta gärna med en nära vän!

//Kiriaki Christoforidis (samtalsledare för Stadsbibliotekets frukostprat)

Det är fem tillfällen kvar, alltid kl 9-10 i Roots Café.

Tema: Havet
Samtalsledare: Ulf Ärnström istället för Kiriaki Christoforidis

Tema: Rädslor, yttre och inre hot.

Tema: Föräldrar

8 maj