Arrangemang

Till helgen arrangeras SM i Minne på Stadsbiblioteket! Foto: Valton Cocaj

Världens tuffaste utmaning? SM i minne

Publicerat 18 september 2014 | Av |

Att vinna SM i Minne 2014 kan ses som världens tuffaste utmaning . Den regerande svenska mästaren, Jonas von Essen, är nämligen även regerande världsmästare. Idag skriver Idriz Zogaj, VM 2:a med landslaget som förbundskapten och grundare av Svenska minnesförbundet, om helgens SM-tävling och varför den hör hemma på ett bibliotek.

SM i minne är en ren mental tiokamp där deltagarna ska minnas bland annat kortlekar, siffror, historiska datum ord och även namn kopplade till ansikten. Allt går på tid. Först får deltagarna försöka minnas så mycket som möjligt på en viss tid för att sedan återge svaret också på en bestämd tid. Allt ska var exakt rätt. Rätt siffra på rätt plats, annars blir det avdrag. Den som totalt minns mest får titulera sig ”Sveriges bästa minne 2014”. Kanske den skarpaste intellektuella titel i Sverige man kan ha idag.

Värt att inte glömma är att ingen av de tävlande är födda med denna förmåga. Alla har lärt sig tekniker som de sedan tränat på. Hur du gör hittar du på bibliotekariernas hyllor. Och det var just i Stadsbiblioteket som jag började min resa!

För mig är det tionde året som jag själv tävlar eller på annat sätt driver denna mentala utmaning framåt i Sverige. Varför jag brinner för sporten är enkelt, det är fantastiskt roligt och man lär sig så mycket om sig själv och om hur hjärnan fungerar. Det är också en av få unisexsporter där vi verkligen ser att killar och tjejer är helt lika och utmanar varandra och har roligt på lika villkor.  Den regerande världsmästaren Jonas von Essens största utmanare i år är Yanjaa Altantuya, tjejen som aldrig glömmer ett namn. Hon har gällande svenska rekord då hon mindes 154 namn på 15 minuter i Tyska mästerskapen i somras. Hur bra hon lyckas på SM och om hon lyckas rucka på en världsmästare återstår att se. Jag ryser bara jag tänker på hur spännande det kommer bli.

Jag älskar den svenska visionen om att något kan bli folkligt och vad vore bättre än att minnesträning blev den nya folksporten. Det är viktigt att träna hjärnan även för träningens skull. Som bonus för att du tränar din hjärna kommer du klara dina studier mycket lättare. Du kommer minnas mer av böckerna du lånar på biblioteket och bygga upp ett bättre skydd mot åldrande av din hjärna.

Så kom och inspireras, prata med några av världens bästa minnesatleter. Vem vet, kanske är du en av oss och kanske ser vi dig sitta och svettas i framtiden när du försöker placera en kortlek i minnet. Det skulle göra oss redan frälsta minnesatleter väldigt glada.
Varmt välkomna!
// Idriz Zogaj

SM i Minne 2014

Fredag 19/9 På trappscenen 17.00-18.30
Ordföranden för Svenska Minnesförbundet, Idriz Zogaj, lär ut vilka tekniker minnesmästarna använder och pratar om hur det kan användas i praktiken. Träffa Pontus Wasling som är hjärnforskare och läkare, Jonas von Essen som har världens bästa minne och Yanjaa Altantuya och de övriga minnesatleterna. Dessutom kan du göra ett test, kanske är du nästa minnesmästare!

20/9 och 21/9 I utställningshallen kl 10–17
Tävlingen startar och alla som vill är välkomna att delta i SM.