E-böcker

Foto: Morguefile

Varför kan jag inte låna e-böcker?

Publicerat 22 augusti 2013 | Av |

Att låna e-böcker är väldigt enkelt, men kan ibland vara väldigt svårt. Misströsta inte, det finns hjälp att få på biblioteken!

Har du varit med om att du har försökt att låna en e-bok, men fått meddelandet: Maximalt antal lån har uppnåtts. (2) Du har lånat 2 böcker under en period på 7 dagar. Välkommen tillbaka senare.

Detta trots att du inte har lånat någon annan e-bok på länge? Det är du inte ensam om, det är ett av de vanligaste problemen som våra e-bokslånare stöter på.

Vad beror detta på? Vad som har hänt är att under tiden man lånar, så råkar av någon anledning samma lån bli registrerat två gånger. Den vanligaste orsaken till detta är att man har råkat trycka på låna-knappen flera gånger.

Vad gör man åt detta? Lån som registrerats två gånger stryks automatiskt efter en stund, så du kan prova att låna dagen efter. Tänk på att ta det lugnt när du lånar och vänta till dess att webbläsaren laddat färdigt sidan innan du klickar på någon knapp eller länk. Får du ändå inte e-bokslånen att fungera så mejla ditt problem till oss på ebok@kultur.goteborg.se så hjälper vi dig! Titta även i vår FAQ om e-böcker, där vi har samlat de vanligaste frågorna kring e-böcker. https://www.stadsbiblioteket.nu/faq/