Arrangemang

Unga med Bryssel i sikte!

Publicerat 11 maj 2011 | Av |

I samband med Europaveckan 2011 är det nu dags för en rafflande final i tävlingen Uppdrag: Ungdomarnas Europa. På fredag kommer hörsalen koka med nära 200 besökare i publiken och åtta västsvenska gymnasieklasser som gör upp i en tuff batalj om en åtråvärd studieresa till Bryssel.

Inför en hård men rättvis jury ska de visa hur de löst uppdraget från Europeiska kommissionens ordförande José Manuel Barroso. I uppdraget ingår  att:
– Ge skarpa tips på hur EU bättre kan kommunicera med ungdomar
– Grilla lokala makthavare i EU-intervjuer med ungdomsperspektiv
– I bilder förmedla ett budskap om ungdomar och rörlighet i Europa

Juryn består av Olle Ludvigsson, Europaparlamentet, Ylva Tivéus, Europeiska kommissionen, Lisa Belfrage, Västra Götalandsregionen och Daniella Brummer Pind, Stadsbiblioteket Göteborg. Moderator är Magnus Engelbrektsson, Västra Götalandsregionen. De deltagande lagen kommer från skolorna: Hvitfeldtska gymnasiet, Engelska gymnasiet, Göteborg, Karlbergsgymnasiet, Åmål, Lichron Teknikgymnasium, Trollhättan, Fågelviksgymnasiet, Tibro, Rudbecksgymnasiet, Tidaholm och Vadsbogymnasiet, Mariestad.

Tävlingen äger rum på Stadsbiblioteket Göteborg fredag 13/5 i Hörsalen kl 10-15.
(Vinnarklassen presenteras ca 14.30)

För mer information kontakta:
Eva Borgvall, bibliotekarie, Europa Direkt Göteborgsregionen,
Telefonnummer: 031-368 33 65
E-postadress: eva.borgvall@kultur.goteborg.se

Här kan du läsa mer om Europaveckan 2011.