Barnböcker, Facklitteratur
Ulla-Britt Wendel. Foto: Margareta Rossing.

Ulla-Britts bästa böcker 2014

Publicerat 27 december 2014 | Av |

Ulla-Britt är bibliotekarie och delar sin tid mellan att åka bokbuss och att arbeta på Stadsbiblioteket.Bland favoritböckerna från 2014 ryms både barn- och vuxenböcker.

Hur skulle du reagera om den härliga chokladkaka, som du precis är på väg att äta upp, började prata med dig? Om kakan plötsligt sa: – Att äta upp mig är det samma som att döda mig. Mördare! Mördare!

Detta scenario drabbar ett ensamt barn, som på sin födelsedag blir lämnad av sina föräldrar, som är tvungna att arbeta. Samtal med en chokladkaka av Martin Page och med illustrationer av Jenny Berggren, är en tragikomisk och underbar bok.

Jujja Wieslander och Sven Nordqvist har kommit ut med en ny bilderbok om Mamma Mu. I den blir Kråkan avundsjuk på Mamma Mu som varit på badhuset och tagit Guldfisken. Då bestämmer sig den godhjärtade kon för att låta Kråkan också få möjlighet att ta ett märke. Så efter en fantastisk flyguppvisning får Kråkan guldmärket Flygfisken. Mamma Mu simmar passar bra för alla som har barnasinnet intakt.

Det finns många fasader att upptäcka i Göteborg. Boken Arkitekter och fasader Göteborg 1850-1920 berättar om elva arkitekter som var den tidens främsta. Här medverkar t.ex. Hans Hedlund, Sigfrid Ericson och Adrian Peterson. Den oerhört vackra boken, skriven av Gunilla Linde Bjur och med foton av Krister Engström, kommer också att få en fortsättning. Under arbete är Arkitekter i Göteborg 1920-2020, Kvinnor tar plats.

Per Söders Stressyoga; Ta kontrollen över ditt liv är en handbok i självhjälp för alla som upplever stress i sin vardag. Sömnsvårigheter, huvudvärk och trötthet kan bli följden av långvarig stress. Boken innehåller både korta och längre yogapass. Foton från Gotland och Mallorca förstärker intrycket av en väl genomarbetad bok.

En inspirerande bok av Frida Arnqvist Engström är Gerillaslöjd. Budskapet är att flytta ut det traditionella kvinnliga hantverket till det offentliga rummet. Brodera en feministisk bonad eller gör som garngraffitigruppen Yarn bombing Los Angeles: Klä in en fasad med virkade mormorsrutor!