Barnböcker

Detalj ur omslaget till "Katt kan i parken". Bonnier Carlsen förlag.

Tre böcker om trots för de minsta

Publicerat 5 november 2015 | Av |

Med ett litet barn i trotsåldern hemma är det lätt att bli lite tokig ibland. ”Nej”, ”kan själv” och ”inte gott” är uttryck som upprepas ofta. Känns det igen? Här är några roliga böcker som tar upp just det här, så att både barn och vuxen kan skratta och förstå varandra lite bättre.

Vem bestämmer?
Stina Wirsén

Stina Wirséns illustrationer är lätta att känna igen. Figurerna ser ut som pastellfärgat telefonklotter, men ändå är det gulligt, uttrycksfullt och skickligt fångat.

I Vem bestämmer? är det läggdags och Lilla vill inte alls, Lilla är pigg! Men Stora bestämmer att det är dags att sova. På morgonen är det tvärtom. Nu ska det ätas frukost och skyndas och Lilla är inte alls pigg längre. Plötsligt har Stora en tallrik filmjölk i ansiktet och tappar humöret alldeles: ”Dumma unge!”. Men så blir de sams igen.

Det bästa med Wirséns böcker är att det inte är så farligt om någon blir arg. De vuxna är inte under av tålamod, utan varelser med känslor, de också. Både vuxna och barn får utbrott och skriker Dumma, men sen går det alltid över. I Vem bestämmer? är det en del maktkamp och Stora bestämmer mest, men Lilla får i alla fall argumentera och får sin vilja fram till hälften. En fin bok att leva sig in i.

Katt kan i parken
Sanna Töringe och Kristina Digman

Bilderna i Katt kan är så himla fina! Jag vill ha dem på väggen. Dessutom är orden i den här boken perfekta för just min tvååring. Han förstår alltihop och kan den redan utantill. Gunga, anka, pinne, flicka, nej.

Det är precis lagom med text på varje sida och vill man dröja sig kvar finns det en del på bilderna att prata om som inte nämns i texten.

Katt och mamma går till parken. Det är mysigt men inte utan konflikter. Katt vill köra sin egen vagn och när mamma ska hjälpa till får hon höra att ”Katt kan själv”. På väg till parken vill Katt stanna länge och trycka på knappen vid övergångsstället, men mamma blir stressad och vill gå över medan bilarna väntar.

Det är många snabba svängningar från glädje till ilska och tillbaka igen. En helt vanlig dag för en småbarnsförälder alltså, men allt blir lite finare när det är katter. Här finns mycket att identifiera sig med och det finns nog många anledningar till att det här är en riktig favorit hemma.

Missa inte de två helsidesbilderna på insidan av pärmarna i boken också! Den sista när mamma bär Katt till hemmadörren är så öm.

Nej
Tracey Corderoy

”Manne var så söt, det tyckte alla. Tills den dagen då han lärde sig ett nytt ord: NEJ!” Så står det på baksidan av den här boken och jag kunde inte låta bli att le.

Det handlar om Manne som börjar säga nej till allting, nej till jackan, nej till badet, nej till maten, tills det blir ett stort problem. När kompisarna på förskolan säger Jaaa! till en överraskning får de kaka medan Manne inte får någon eftersom han sa nej. Och när han säger nej till att gå in från sandlådan blir han ensam kvar i regnet. Till slut får han lära sig att säga ja och då blir allt bra.

Den här boken känns mer traditionell och sedelärande men har också sin charm.