Arrangemang

Sara Mannheimer. Foto: Caroline Andersson. Johanna Ekström. Foto: Sara MacKey. Alejandro Leiva Wenger. Foto: Sofia Runarsdotter.

Trappa ner med teater, skrivande och kärlek

Publicerat 17 september 2016 | Av |

På fredag 23 september är det dags för höstens första Trappa ner. Besöker oss gör Johanna Ekström, Alejandro Leiva Wenger, Frida Röhl och Sara Mannheimer. Varva ner inför helgen på Stadsbiblioteket, kl 18 drar det igång.

Johanna Ekström berättar självbiografiskt i sin nyutkomna Dagbok 1996-2002 om att etablera sig som författare och konstnär. Vid dagbokens början är Johanna 26 år och relationen med pojkvännen och konstnären X står i händelsernas centrum. Samtidigt upptar hennes gryende konstnärskap alltmer tid, energi, tro och tvivel. Hon har begåvningen, kontakterna och de materiella förutsättningarna men ändå skaver oron och osäkerheten mot den lyckosamma ytan. Tankar om kärlek, barn, resor och arbete registreras i näst intill glasklara prosastycken. Även de allra innersta, stundtals förbjudna känslorna ges utrymme. Parallellt med dagbokstexterna löper anteckningar från en 20 år äldre Johanna, som författarens blick på sitt yngre jag.

Johanna Ekström är född 1970 och har tidigare utkommit med självbiografin Om man håller sig i solen om att växa upp i en känd kulturfamilj, till vilken Dagbok 1996-2002 är en otvungen fortsättning.

Magnus Lindman är dramaturg och översättare av dramatik och Frida Röhl är regissör tillika konstnärlig ledare för Folkteatern i Göteborg. Tillsammans läser de ur och samtalar kring Folkteaterns nyskrivna musikal Folkbokförarna. Hur skriver man för teaterscenen? Hur är det att regissera nyskriven dramatik? Och hur kan samarbetet mellan dramatikern och regissören se ut?

(Tyvärr har Alejandro Leiva Wenger som var inbokad till programmet fått förhinder, och ersätts av Magnus Lindman.)

Sara Mannheimer har en prisad och egensinnig röst som tidigare gjort stora avtryck med romanerna Reglerna och Handlingen. För den första erhöll hon Borås Tidnings debutantpris 2008. Nu är hon aktuell med romanen Urskilja oss. Det är en berättelse om stark kärlek och om beroendets och skrivandets våldsamma kraft. En kvinna reser med tåg mellan Göteborg och Stockholm i den dallrande försommarvärmen. Det är en resa i både tid och rum, mellan idag och igår; mellan medelålder och barndom. Alltmedan stationerna passerar förbi utanför tågfönstret minns hon scener ur sin uppväxt, och texten som tar form är en oförsonlig, brutal och fascinerande berättelse om en mor- och dotterrelation.
.

Skulden som ett evigt bröd i munnen, eller är det bara ordet skuld, någonting som aldrig bryts ner, volten mellan de reella skyldigheterna och föreställningen om de samma. Ett tåg skenar genom skallen, tropisk värme, ljuset bländar, fara å färde, som sommaren, som en älskare, som ett oskyddat möte –

Jag ska ut ur staden nu, se rusande landskap och bugande tårpilar i fartvinden, en centralstation i magen, strömmar av trafik, människor på väg, människor på flykt, svärmar av liv –

Ankomster, avgångar, rulltrappor, högtalarröster, 3 juli 2015, anonymitetens blanka trängsel, jag rör mig snabbt med rullväskan, aningslöst avstängd, eller skoningslöst naken, jag vet inte, det är gryningens dröm som verkar i kroppen –

Tåget till Göteborg går från spår tolv, ser fram emot svalkan ombord, utgår från att vagnarna är luftkonditionerade, men inte idag, inte det här tåget. Hettan vibrerar som ett material i luftrummet mellan kroppar, säten och bagage, sjunker ner på nummer 72, en fönsterplats, ingen bredvid. Utandning.

Ur Urskilja oss av Sara Mannheimer.