Arrangemang

Foto: Sveriges Radio

Sveriges Radio i Göteborg firar 90 år!

Publicerat 24 november 2015 | Av |

Tisdag den 1 december fylls Stadsbibliotekets foajé och trappscen av radiosändningar, profiler och medarbetare från Sveriges Radio här i Göteborg, allt för att uppmärksamma att det är 90 år sedan Sveriges radio såg dagens ljud.

Nuvarande profiler som Christer och Morgan, Stefan Livh, Linn Ohlsson, Peter Stenberg och Emmy Rasper blandas med gamla favoriter som Leif ”Loket” Olsson, Anna Mannheimer, Peter Apelgren och en rad galenskapare på biblioteket under jubileumsdagen. Radiosändningar, föredrag och diskussioner avlöser varandra på trappscenen och i bibliotekets entré får du en chans att träffa radioprofiler och prata radioupplevelser.

Radiohuset på Hisingen är det näst största i landet efter Stockholm och producerar radio för P1, P2, P3 och P4, poddar, barnradio, radioteater, konserter, gudstjänster, kulturnyheter, sport och mycket annat.

Program på trappscenen

kl 9.30–13 (direktsändning i P4 Göteborg)
Nostalgisk och humoristisk Förmiddag i P4 Göteborg med Stefan Livh.

kl 13–14 (direktsändning i P3)
P3 Nyheter med Nasim Rahsepar.

kl 14–15
Språket i P1, Musikquiz i P2.

kl 15–16.30 (direktsändning i P4 Göteborg)
Vem får komma tals i framtidens Göteborg? Hearing om det förändrade medialandskapet med Linn Ohlsson och Peter Stenberg.

kl 16.30–17.30
Kaliber i P1, om SR:s poddar.

kl 17.35–18.38 (direktsändning i P4)
Kvällspasset i P4 med Christer Lundberg och Morgan Larsson.

Julkalendern Månsaråttan.

Program i entrén

Ta chansen att träffa representanter från Sveriges Radio i Göteborg, prata med trafikredaktionen och träffa Radioapan. Dessutom kan du se och lyssna på utställningen Utvalda ögonblick. Vid flera tillfällen under dagen ställs det fram fika!

Kl 16.30-17.30 sänder Linn Ohlsson och Peter Stenberg Eftermiddag i P4.