Arrangemang

Stadsbiblioteket Göteborgs program 25-31 maj

Publicerat 25 maj 2015 | Av |

Seriekväll, Poetry slam och Tove Folkesson! Läxhjälp, släktforskning och datorhandledning. Och såklart teknikdrop-in (som kommer fortsätta hela sommaren) för dig som vill komma igång med e-böcker på semestern.

MÅNDAG

IPAD FÖR NYBÖRJARE FÖR DIG 55+

Måndagar Plan 2 kl 11-13
Lär dig använda iPad, surfa på internet och hitta appar. Ta med din iPad, bibliotekskort och pinkod. Du anmäler dig automatiskt för två gånger. Delta max en omgång under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan. Vi ses i receptionen kl 10.50!

SERIEKVÄLL

Måndag 25/5 Trappscenen kl 18
Henrik Bromander med nya albumet Kurs i självutplåning; en samling berättelser om vuxenmobbing, ensamhet, kamp och en alltmer cynisk arbetsmarknad.
Hur blir man förälder när man vill kunna älska och ha med sig flera i sin familj?

Sara Elgeholms debutalbum Jag drömde att jag var gravid i natt är en dagboksskildring om att skaffa barn i en stjärnfamilj.

Linda Spåmans nya bok Från barn till död är en svartsynt ABC-bok för vuxna. 29 bokstäver genom hela livet: onda ballonger, deprimerade blomkrukor, födelsedagstårtor och vardagsfrukost.

TISDAG

TEKNIKDROP-IN MED E-BOKSHJÄLP

Tisdagar på plan1 kl 15-17
Vi visar hur du lånar e-böcker och svarar på dina frågor om e-bokslån, digitala biblioteket, surfplattor och appar.

LÄXHJÄLP FÖR GYMNASIET

Tisdagar Plan 2 kl 16.30-19
Läxhjälp för dig som går på gymnasiet. Lärarstudenter från Göteborgs universitet hjälper dig med olika ämnen.

ONSDAG

SLÄKTFORSKNING

Onsdagar Plan 2 kl 13-15
Vi visar bibliotekets databaser och hjälper dig att börja släktforska. Handledningen är individuell och du kan delta max 4 gånger under våren. Föranmälan krävs, se sista sidan. Ett samarbete med GöteborgsRegionens Släktforskare.

DYNAMO POETRY SLAM #4

Onsdag 27/5 Hörsalen kl 19-21
Är du 13–20 år och vill visa dina poetiska skills på scen? Poetry Slam är en fartfylld tävling i poesi inför publik. Kvällen inleds med Nino Mick, svensk mästare i Poetry Slam (2013). Mer information och tävlingsregler finns i Dynamo. Anmäl dig till: dynamo@kultur.goteborg.se.

SENIORNET DATORHANDLEDNING 55+

Onsdagar på plan 1 kl 10-11 och 11-12
Seniornet hjälper dig att börja använda dator, internet och e-post med mera. Boka en timme åt gången. Delta max tre gånger under våren.

TORSDAG

LÄXHJÄLP FÖR HÖGSTADIET

Torsdagar i Dynamo Game kl 16-18
Röda Korsets ungdomsförbund ger läxhjälp till dig i högstadiet.

FREDAG

TRAPPA NER MED TOVE FOLKESSON

Fredag 29/5 Trappscenen kl 17
När vi är små förväntas alla vilja skapa, rita och sjunga. Sedan händer något: Plötsligt är det bara vissa speciella som skapar. Tove Folkesson berättar om hur hon upptäckte att leken var över, om musikalauditionen i högstadiet där de speciella skulle väljas ut, om sorg och eufori. Hon kommer också att spela musik från sin senaste bok, Sund, hur märkligt det än låter. Toner, tangenter, strängar, röster och blås. Med musiker från Kollektivet FLOW.

——————————————–

Nu börjar terminen gå mot sitt slut och det är paus i barnverksamheten och sista veckan för många av våra kurser och handledningstillfällen, men snart kommer kalendariet för juni där allting härligt som händer i sommar står!