Arrangemang

Screenshot från spelet Luxuria superbia

Detta evenemang har varit och är inte längre aktuellt.

Spelkultur för alla #8 Digitala begär

Publicerat 26 september 2015 | Av |

Vi fortsätter att undersöka och utforska våra älskade spel och vår älskade spelkultur. Den här gången är temat Digitala begär – sex och intimitet i spel. Välkommen att testa nytänkande spel, fundera kring hur intimitet porträtteras i spel och att diskutera spel och spelkultur.

Har du någonsin blivit kär i en TV-spelskaraktär? Kanske har du använt onlinespel som ett sätt att utforska sexualiteter och identiteter? Gått på dejt i World of Warcraft? Oktoberavsnittet av Spelkultur för alla ägnar vi åt ämnet sex och intimitet, och vilken form dessa kan ta i spelens värld.

Dataspel har väl knappast varit kända för relaterbara skildringar av kroppslig intimitet – många av de stora titlarna når på sin höjd upp till en actionfilms nivå av trovärdighet. Det är ytligt, det är kroppsfixerat, det är hetero så långt ögat når.

Men kanske är något på väg att hända. I de nyare upplagorna av hjältesagorna Mass Effect och Dragon Age ges vi möjlighet att utspela romanser och sexakter oavsett kön. Och även på ett mer abstrakt plan finns ändlösa möjligheter: med hjälp av bild, ljud, rörelse och känsel kopplar dataspel upp sig direkt till våra sinnen. I en interaktiv konstform med så många medel till förfogande ryms potential för en rikedom av nya upplevelser av intimitet och kroppslighet.

På torsdag den 1 oktober hänger vi oss tillsammans åt detta njutningsfyllda ämne. Vi spelar spel som Luxuria Superbia, som i ljud och varma färger gestaltar en erotisk upplevelse. Vi gör ett återbesök till Robert Yang, som med sitt spel Stick Shift fortsätter vidga ramarna för hur mäns sexualitet kan skildras.

Vi tar också en kritisk titt på rådande normer för hur sex skildras i spelkulturen, och lyfter fram krafter som verkar för mer inkluderande och mer relaterbara alternativ. Som ett exempel på detta kommer Kjell berätta om sina erfarenheter från Lyst – en konferens om romantik, kärlek och sex i spel.

Varmast välkomna!

Några relevanta länkar att utforska:

LUXURIA SUPERBIA

STICK SHIFT